Inga skäl att ändra regler för vinterdäck på tunga fordon
Det finns inte skäl att skärpa kraven på vinterdäck och däckutrustning ytterligare för tunga fordon över 3,5 ton. Det visar den utredning som VTI och Transportstyrelsen genomfört och nyligen presenterade för regeringen. Framtida förbättringar av vinterdäcken sker bäst internationellt och i samarbete med däckindustrin.

– Vi har gjort en detaljerad genomgång av det nuvarande regelverket och hur det fungerar. Utifrån den granskningen ser vi inget behov att förändra de nationella bestämmelser som gäller i dag, sammanfattar Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
I februari 2022 fick VTI och Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att analysera om de nuvarande kraven på vinterdäck för tunga fordon är tillräckliga, eller om de behöver skärpas. Den gemensamma utredningen har också granskat hur branschen lever upp till gällande krav på vinterdäck, om vinterdäcksperioden behöver förlängas och hur den regelskärpning som genomfördes 2019 har fungerat.
Hela 98 procent av lastbilarna uppfyller kraven på vinterdäck. Det visar Polisens och Transportstyrelsens undersökningar som genomförs vart fjärde år: 2015, 2019 och 2023. Studier visar också att redan i dag sker däckbyte innan vintern kommer, och analyser visar inte heller på någon skillnad i antal olyckor i halt väglag under november jämfört med övriga vintermånader.
Utvärderingen av regeländringen från 2019 visar att skärpningen av reglerna för vinterdäck i praktiken inte innebar någon större förändring. De nya kraven bestod i att alla hjulaxlar på tunga fordon ska vara försedda med vinterdäck och inte endast drivaxeln. Analysen pekar på att däck avsedda för vinterväglag användes i mycket stor omfattning även innan regelförändringen infördes.
VTI:s och Transportstyrelsens samlade bedömning blir därför att det saknas skäl att skärpa kraven på vinterdäck och däckutrustning för tunga fordon, samt att det saknas skäl för att tidigarelägga vinterdäcksperioden på hösten. De regler som finns är tillräckliga.
– Med detta sagt finns fortfarande skäl att förbättra vinterdäcken för tunga fordon. Men sådana förändringar måste göras i samarbete med däckindustrin och inom ramen för det europeiska standardiseringsarbetet CEN, säger Mattias Hjort.
Sådana förändringar kan till exempel vara att höja den undre gränsen för driv- och bromsgrepp på snö (3PSMF-testet), vilket skulle få bort de sämsta däcken på marknaden. Ett test för sidgrepp på snö skulle också behöva utvecklas för att möjliggöra objektiva krav på stabiliteten i släpvagnar.
Läs rapporten:
Utredning av vinterdäcksregler för tunga fordon - ett regeringsuppdrag
Kontakter
Mattias HjortForskningsledare
Tel:013-20 42 91mattias.hjort@vti.seBilder



VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum