Anna Beck har redan nu fått kvittera ut biljett till Paralympics i Paris

I den första uttagningen till Paralympics i Paris 2024 gav Sveriges Paralympiska Kommitté grönt ljus till två starka tidigare paralympiska medaljörer. En av dem är Anna Beck, som senast blev världsmästare i tempo som hon dominerade helt i år – och hon kommer även att tävla i såväl linjelopp som bancykel i Paris.

Anna Beck

Syftet med denna tidiga uttagning var att skapa trygghet och möjlighet att optimera först förberedelser och sedan formtoppning tills Paralympics startar i slutet av augusti 2024. Just detta är Anna Becks mest påtagliga känsla efter att ha fått beskedet som nu är offentligt.

"Ja, tryggheten och lugnet i kunna planera helt mot Paralympics redan nu känns väldigt bra. Jag tycker att startläget nu är fint, har haft grundträning där jag har kunnat bygga i lugn och ro, kommer just hem från ett läger på Mallorca och har ett par läger till inplanerade för att kombinera vinterträningen här hemma med lite värme”, säger Anna Beck.

Hur var lägret på Mallorca nu senast?

"Hur bra som helst! Jag var där med Louise och Catrin (Jannering och Nilsson, tandemcyklisterna som jagar en plats till Paralympics) och hade hjälp med bancyklingen. Det var viktigt för mig att kunna kombinera landsväg med bana på det här lägret. Jag behöver verkligen tid på fullång velodrom", säger Anna Beck.

Är det helt klart att du ska köra alla tre cykeldisciplinerna i Paris, tempo, linje och bana?

"Ja, så blir det. De ligger bra till tidsmässigt; 29 augusti, 4 september och 7 september. När programmet passade så bra var det inget snack om att köra alla tre."

Vad är det framför allt som du måste träna på lång bana som inte riktigt går i Falun?

"Min utmaning på bana är min start, att komma i väg bättre. Med korta, branta kurvor i Falun blir det annorlunda. Vi experimenterade under VM med att välja drev, att hitta rätt "växel" för mig. Det måste jag ha klart och mycket mera intränat till Paralympics. Uthålligheten har jag, men uppbyggandet av farten måste bli bättre om jag ska ta medalj i bana i Paris."

Anna Beck vann allt som går att vinna landsväg tempo under 2023; först världscupen i Italien, Belgien och USA. Sedan VM i Skottland. Hon kommer sannolikt gå in i Paralympics som stor favorit i den disciplinen. Hon var fyra på 3000 meter förföljelselopp och femma i VM-linjeloppet med stolpe ut i uppdraget av spurten.

Sveriges Paralympiska Kommitté skriver i sitt pressmeddelande att "hon är medaljkandidat i alla lopp som hon kommer att tävla i". Anna har också vunnit både VM och EM i linje. I sitt första Paralympics i Tokyo 2021 tog hon silver i såväl tempo som i linjeloppet.

Den andra som redan nu är uttagen att representera Sverige under Paralympics som startar om exakt 270 dagar är Anna Benson, sportskytte.

"Det här är aktiva med fina mästerskaps- och tävlingsmeriter som vi vet kan gå långt i Paris och vara med och slåss om medaljerna. Med uttagningen vill vi ge dem bästa möjliga förutsättningar för att kunna fortsätta att förbereda sig inför spelen som är åtta månader bort", säger Niclas Grön, truppledare och sportchef på Sveriges Paralympiska Kommitté.

"Det är ingen slump att det är just de här som blir uttagna i det här skedet, de lever och andas den här satsning fullt ut och det känns helt rätt att ge dem den här platsen för att kunna ge dem trygghet inför den sista perioden innan spelen."

Just nu befinner sig de bägge uttagna samt desto fler potentiella paralympier 2024 på ett camp i Arlanda, inför Paris.

"Mest för att både aktiva och ledare ska få lära känna varandra bättre och hela teamet. Sedan ar vi fått se mera exakt var vi kommer att vara under Paralympics. Det kom bra i tiden efter lägret på Mallorca", säger Anna Beck.

Uttagna till Paralympics i första rundan

• Anna Beck, cykel
  • Anna Benson (f.d. Normann), sportskytte