Trippel världsmästarinna krävdes för att stoppa Tara Babulfath

I år börjar 17-åriga Tara Babulfath etablera sig på riktigt på judons seniortour i -48 kg. Idag krävdes det en 31-årig regerande och trippel världsmästarinna, japanska Natsumi Tsunoda, för att sätta stopp för Babulfath i semifinalen på Grand slam i Tokyo. I den följande maratonliknande bronsmedaljmatchen blev det en andra förlust för dagen.

Tara Babulfath
Tara Babulfath Foto: Juan Gabi

Tara Babulfath har gjort succé inom ungdomsjudon (U18) med bl.a. VM-silver 2022. Efter några junior-guld har seniorsatsningen dragit igång i år med bl.a. en kvartsfinal på EM i höst.

När den näst mest prestigefyllda Grand slam tävlingen, Tokyo Grand slam, avgjordes idag imponerade Babulfath stort. Babulfath inledde mot 30-åriga italienska 14:e rankade Francesca Milano. Den jämna matchen slutade två minuter in i förläningen med seger till Babulfath på waza-ari (poäng).

I andra omgången blev det ippon-seger (full poäng) efter 3 minuter mot rutinerade EM-trean Sabina Giliazova som tävlar under neutral flagg.

Kvartsfinalen mot taiwanesiska Chen-Hao Lin blev ännu en lång match. Inte förrän 2,47 in i förlängningen kunde Babulfath avgöra, på waza-ari, och säkra semifinal.

Den trippla världsmästarinna 31-åriga Natsumi Tsunoda från Japan har förlorat blott en av sina 31 senaste matcher. Efter 51 sekunder fortsatte Tsunodas vinstrad när hon vann mot Babulfath på ippon.

Därefter väntade en bronsmatch för Babulfath, mot japanska 18-åringen Kano Miyaki. En bekant judoka för Babulfath, Miyaki var finalmotståndaren i ungdoms-VM 2022. Dagens bronsmatch var deras tredje möte, och med tanke på ålder och framgångar lär det bli många flera möten framöver. Båda har en fysisk utöver det vanliga och höll uppe det höga tempot i den jämna matchen fram till 5,56 in i förlängningen (4 minuter är ordinarie matchtid). Då drog Babulfath på sig sin tredje shido (varning) och matchen var slut. Därmed en femteplats (inga 4:e platser i judo) för Babulfath och en stor framgång, även om medalj var målet.

Klättringen på världsrankingen fortsätter och Babulfath kliver nu upp på topp-50 och topp-40 i OS-kvalet.