Fredrik Joulamo slutar som GS för Svenska Basketbollförbundet

Efter tre år som landslagschef och tre år som generalsekreterare avslutar Fredrik Joulamo sin anställning på Svenska Basketbollförbundet och går vidare mot ett nytt spännande uppdrag som sportdirektör hos Sveriges Olympiska Kommitté.

Fredrik Joulamo slutar som GS för Svenska Basketbollförbundet

”Det är med dubbla känslor jag lämnar SBBF, även om jag går vidare till ett drömuppdrag. Basketen är där jag vuxit upp idrottsligt, och jag har den att tacka för så mycket. Att de senaste sex åren ha fått verka centralt - först som landslagschef och de senaste tre åren som GS - har varit både en ära och oerhört roliga uppdrag. Det har varit tuffa tider med mycket arbete och långa dagar, men det har alltid varit stimulerande. Oftast väldigt kul och vi har fått mycket uträttat. Det finns en sådan enorm potential i Svensk Basket och i det driv som finns både ute i Basketsverige och inom vår organisation. Själv ser jag fram emot att för första gången på väldigt länge kunna gå på en landskamp eller en SBL-match som ett fan och en basketmänniska och bara njuta av spelet och atmosfären! säger Fredrik Joulamo.”

Fredrik hoppas att på sikt kunna ha ett ben i basketrörelsen via något typ av engagemang nationell eller internationellt.

”Fredrik har varit, och är, en mycket uppskattad person. Inte bara för oss i Förbundsstyrelsen och på kansliet, utan i hela rörelsen. Fredrik har med sin genuina kärlek och passion till Svensk Basket lett förbundet och rörelsen framåt med starkt driv, stor kompetens, lyhördhet och mod. Han har varit helt avgörande för Svensk Baskets förflyttning de senaste åren.  Det har varit en ynnest att jobba tillsammans med Fredrik. Jag kommer att sakna en oerhört kompetent medarbetare och bollplank. Samtidigt är jag mycket glad och stolt över Fredriks nästa steg i yrkeslivet som sportdirektör på SOK, säger Susanne Jidesten, ordförande SBBF.”

Fredrik avslutar sin anställning den 31 mars 2024. Rekrytering av ny generalsekreterare påbörjas omgående. Fram till dess att en ny GS är på plats kommer nuvarande sportchef Lars Johansson kliva in som tf generalsekreterare och fortsätta leda förbundet mot strategi 2025 och uppsatta mål tillsammans med staben som består av Annica Bergman och Torbjörn Lyrström.

”Jag vill tacka Förbundsstyrelsen och framför allt Susanne Jidesten, som kommit att bli både en vän och något av en mentor för mig, för ett gott samarbete. Jag vill också tacka mina kamrater på förbundskansliet för deras engagemang och hårda jobb, men framför allt för alla roliga stunder, avslutar Fredrik.”