Astara Sweden

FIAT vinnare i det prestigefyllda ADCE Grand Prix 2023

Dela
  • FIAT tilldelas vid 2023 års upplaga av ADCE Awards, det mest prestigefyllda priset för den europeiska kreativa gemenskapen, främjat av Art Directors Club of Europe.
  • Varumärket, tillsammans med byrån Leo Burnett, utmärkte sig med projektet "No Grey" som belönades med Grand Prix 2023.
Nya Fiat 600e i kulör Sun of Italy
Nya Fiat 600e i kulör Sun of Italy

ADCE-juryn tilldelade projektet "No Grey" med denna motivering: "Operation 'No Grey' har lyckats förvandla en marknadsföringsidé - inga fler gråa bilar - som vanligtvis bara involverar marknadsavdelningen och branschjournalister - till en minnesvärd och spektakulär händelse . Ett stycke kommunikation som spreds spontant över hela världen och som för första gången lyckades kommunicera FIATs huvudsakliga kärnvärde till alla: italienskhet. På så sätt ger varumärket global synlighet utan konkurrenternas mediebudget”.

Olivier Francois, FIAT VD och Stellantis Global CMO, förklarade: "Jag är mycket hedrad över att få denna prestigefyllda utmärkelse och jag är ännu mer glad eftersom "No Grey"-projektet inte var ett reklamverktyg, utan hur vi bestämde oss för att kommunicera ett marknadsval. När vi valde att lägga ner produktionen av gråa bilar visste vi att det skulle ha varit ett meningsfullt val och ett djärvt drag och på grund av det bestämde vi oss för att utnyttja det när det var som bäst. Resultaten och detta pris är beviset på att vi gjorde det rätt och är en ny stimulans för att fortsätta arbeta med vårt tillvägagångssätt, det vi kallar THE FIAT WAY”.

"No Grey"-projektet, utvecklat av den kreativa byrån Leo Burnett och producerat av Twister Film, som lanserades i juni, belyser FIAT:s strategiska beslut att stoppa produktionen av grå bilar. I videon (LÄNK) förklarar Olivier Francois strategin och blir klippets protagonist, där nya Fiat 600e tar en djupdykning i färg, under påståendet 'ITALY. THE LAND OF COLOURS. FIAT. THE BRAND OF COLOURS'. Ett fräscht och färgstarkt projekt som förkroppsligar den glädje och pop anda som kännetecknar varumärket FIAT och som nådde mer än 10 miljoner visningar på YouTube. Utöver det hade ekot av projektet en global relevans, och fick en världstäckning på 4 kontinenter Europa, Nordamerika, Sydamerika och Asien.

ADCE - Art Director's Club of Europe skapades år 1990 och sedan dess främjar den den bästa europeiska kreativiteten, som kommer från 22 medlemsklubbar och en community med mer än 7 500 kreatörer. Årets var den trettioandra upplagan av festivalen och totalt har 43 guld, 88 silver, 130 brons och 159 kortlistor delats ut. Bland alla dessa verk framstod No Grey-operationen som den bästa och förtjänade Grand Prix.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Goodbye Grey - Welcome Colors (2)
Goodbye Grey - Welcome Colors (2)
Ladda ned bild
Goodbye Grey - Welcome Colors (1)
Goodbye Grey - Welcome Colors (1)
Ladda ned bild
Nya Fiat 600e i kulör Sun of Italy
Nya Fiat 600e i kulör Sun of Italy
Ladda ned bild

Länkar

Om astara: The Open Mobility Company 

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen.  Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om astara Northern Europe: 

astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Alfa Romeo uppmärksammar Internationella funktionshinderdagen med Tonale for All3.12.2025 15:31:25 CET | Pressmeddelande

Stellantis och Alfa Romeo lanserar Tonale for All, en specialutvecklad modell som möjliggör säker körning för personer med nedsatt arm- och handfunktion. Avancerade hjälpmedel som pedalstyrning och ergonomisk mittkonsol gör bilen fullt körbar utan traditionell ratt- och handmanövrering. Lösningarna uppfyller europeiska säkerhetskrav och kan anpassas för flera Stellantis-modeller och individuella behov. Tonale for All bygger vidare på Stellantis breda arbete med inkluderande mobilitetsprogram, såsom Ami for All, Autonomy (Italien) och DriveAbility (USA).

Försäljningsstart för Jeep® Avenger 4xe The North Face4.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Astara Sweden startar försäljningen av nya Jeep® Avenger 4xe – en kompakt SUV som kombinerar robust design med avancerad hybridteknik och äkta Jeep 4x4-prestanda. 48-volts mildhybridsystem med automatisk fyrhjulsdrift ger optimal effektivitet och klassledande framkomlighet i alla väder och underlag. Två utföranden: Avenger 4xe Upland och den exklusiva specialutgåvan The North Face Edition, framtagen i samarbete med friluftsvarumärket The North Face. Pris från 409 900 kr, beställningsbar nu hos svenska Jeep-återförsäljare – leveranser startar mot slutet av 2025.

Nya Alfa Romeo Tonale: den sportigaste någonsin15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya Alfa Romeo Tonale har förfinats med sportigare karaktär och förbättrade köregenskaper, för en tydligt Alfa Romeo-känsla och en mer engagerande körupplevelse. Exteriör: Ikonisk design med ny bredare spårvidd, nya 19- och 20-tumsfälgar, uppdaterad Trilobe-grill och nytt emblem som förstärker bilens dynamiska uttryck. Interiör: Uppdaterad interiör med ny röd läderklädsel, ny tvåtonig Alcantara-klädsel , ny funktionell växelväljare och stämningsbelysning med gradienteffekt. Färger: Åtta färger, däribland nya metalliclackerna Rosso Brera, Verde Monza och Giallo Ocra, samt tillvalet bi-color för ökad personlighet. Kördynamik: Perfekt viktbalans, direkt styrning, Brembo-bromsar och avancerad elektronik som elektronisk fjädring och Q4 fyrhjulsdrift. Teknologi & Komfort: Digital instrumentpanel, trådlös uppkoppling, nivå 2-förarassistans, 360°-kamera och semi-automatisk parkering. Ny modellserie: Från välutrustad basmodell till sportiga Sprint, eleganta Ti och toppmodellen Veloce. Lanseras

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye