Bonnier News

Bonnier News Local tar ytterligare steg mot automatiserad redigering

Dela

Bonnier News Local planerar att under våren 2024 införa automatiserad redigering av koncernens tidningar. I december förra året gjordes de första skarpa testerna och den första ai-redigerade sidan gick i tryck.
– Nu är vi redo att ta nästa steg vilket känns väldigt spännande, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef.

Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local
Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local Foto: Per Mikaelsson/Meritzo

Redan 2021 inledde Bonnier News Local tester med nya verktyg och efter att den första ai-redigerade sidan trycktes för ett år sedan pausades projektet. Fokus lades då på att utveckla tekniken och få den mer tillförlitlig.

Nu bedöms resultatet vara tillräckligt bra och ett förslag håller på att förberedas om att under våren börja implementera automatiserad redigering. Förhandlingar om den föreslagna förändringen inleds under januari. Enligt förslaget ska implementeringen därefter ske etappvis. Till en början är det de av koncernens titlar som kommer ut fyra dagar eller färre i veckan som föreslås övergå till det nya arbetssättet.

– På många sätt är det här ett självklart vägval för oss och det kommer att få stor påverkan på vårt sätt att arbeta, säger Pia Rehnquist.

Exakt när alla koncernens titlar kan gå över till automatiserad redigering är för tidigt att säga. Likaså vilka konsekvenser det kommer få på organisationen.

– Vad vi vet är att vi hela tiden lägger allt större fokus på våra digitala kanaler, eftersom tappet i print fortsätter. Det här är ett sätt för oss att optimera print och med tiden kommer vi behöva bli fler som fokuserar på det digitala och färre som arbetar med print. Jag har därför all respekt för att det berör ganska många medarbetare vars arbetsuppgifter kommer förändras eller på sikt tas bort, säger Pia Rehnquist.

Kontakter

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye