ÄNTLIGEN LÄTT ATT TA MED LÖSGODIS PÅ SEMESTERN!
Avkoppling, nya upplevelser och härliga miljöer i all ära, men vissa saker vill svenskarna ta med sig på resan. En ny undersökning visar att lösgodis hamnar på tredjeplats över livsmedel vi svenskar saknar mest* när vi reser utomlands. Men nu finns en lösning; CandyKing tar lösgodis till nya höjder och finns nu att köpa på RC Bon Bon Glaceries splitternya butik på Arlanda, terminal 5.

Vem har inte känt längtan efter en personlig mix av sött, salt, syrligt och choklad vid en utlandsresa? Vår undersökning visar att 14% av svenskarna anger lösgodis som det man mest saknar att äta på semestern. Nu behöver vi inte vänta till hemkomst, lösgodiset blir en enkel del av utresan! Nu kan du hitta 9 sektioner CandyKing hos RC Bon Bon Glacerie på Arlandas airside.
– Vi fortsätter att driva kategorin lösvikt genom att fokusera på upplevelsen, både för konsument och kund, säger Mattias Jönsson, P&M Director, Cloetta. Konsumenten möts av en fantastisk installation på plats och vi ser med glädje fram emot att nu kunna erbjuda både CandyKing och Parrots till resenärerna på Arlanda. Konsumenterna möter en lösviktshylla med 200 sorter lösgodis att välja mellan i en inspirerande miljö. Både de som brukar handla lösvikt och de som handlar för första gången kommer få något utöver det vanliga!
9,2 miljoner människor reser från Arlanda Terminal 5 varje år**. Från och med v.49 finns äntligen möjlighet att köpa sin favoritmix lösgodis från CandyKing och natursnacks från Parrots på Terminal 5.
– Tillsammans med kunden har vi tagit fram en unik lösning för lösvikten som maximerar shopperupplevelsen. Arbetet har skett genom en nära dialog och samarbete med kunden för att tillgodose att resultatet blir bästa möjliga, säger Samuel Rosén, Business Manager, Cloetta.
– Vi är så glada över att öppna RC Bon Bon Glacerie och tillsammans med övrigt sortiment även erbjuda våra konsumenter lösvikt från CandyKing & Parrots, säger Niklas Blomquist, delägare RC Chocolat. Vi vill erbjuda våra konsumenter det bästa och det är på tiden att vi även tillgodoser resenärerna med lösviktssnacks till flygresan.
*Undersökningen genomfördes via webbintervjuer av Upplevelseinstitutet på beställning av Cloetta till en riksrepresentativ målgrupp över 18 år. Totalt genomfördes 148 intervjuer med respondenter som reser utomlands minst en gång per år. Undersökningen ägde rum mellan 2 november och 21 november 2023.
**Totalt 2022 estimerades 9,2 miljoner avresande passagerare från Arlanda Terminal 5.
Med lanseringen av lösgodisbutiken på Arlanda fortsätter CandyKing att bygga både sortiment och varumärke samt stärka sin position som premiumleverantör av lösgodis. Cloetta är den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.
För mer information, välkommen att kontakta:
charlotta.berglind@cloetta.com
Bilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


