IKEA uppmanar alla till att göra plats för fler i jul
Årets vinterkampanj från IKEA Sverige handlar om att uppmana människor till att göra plats för fler i jul. Under ett event i Stockholm delade IKEA Sverige tillsammans med Sveriges Stadsmissioner därför ut 300 klappstolar med budskap om att göra plats för en till i jul.

Den som känner sig ensam riskerar att dö i förtid och mest ökar risken för den som lever ensam och sällan får besök av nära och kära. Det visar ny forskning från University of Glasgow i Skottland. Ensamheten kan upplevas som störst under storhelger som jul och nyår och därför har IKEA valt att lyfta frågan i årets vinterkampanj.
– Sveriges Stadsmissioners arbete är viktigare än någonsin och IKEA är stolt huvudpartner till dem i deras insatser för människor i utsatthet. Att tillsammans lyfta ett ämne som ensamhet inför julen känns väldigt viktigt, inte minst i år. Förutom vår vinterkampanj som handlar om att göra plats för fler har vi valt att skänka tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner och med det hoppas vi inspirera fler till att bidra till deras arbete, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Många fick med sig en stol hem
Under eventet som anordnades utanför Stockholm Stadsmissions mötesplats på Mariatorget i Stockholm den femte december delades 300 stycken FRÖSVI klappstol ut. På plats bjöds det även på varm dryck och pepparkakor i en stämningsfull miljö. Stolarna hade fått en specialgjord prislapp med en uppmaning om att göra plats för en till i jul samt en uppmuntran om en donation till Sveriges Stadsmissioner. Klappstolarna delades ut i rasande fart till glada förbipasserande och besökare till mötesplatsen, efter fem timmar var samtliga stolar utdelade.
– För oss på Stadsmissionen är det oerhört glädjande att IKEA lyfter en av de frågor som ligger oss varmast om hjärtat, nämligen frågan om ofrivillig ensamhet. Vi kan konstatera att allt fler som känner sig ensamma söker sig till våra verksamheter, och då särskilt i juletider, säger Jonas Wihlstrand, generalsekreterare på Sveriges Stadsmissioner.
Ett långvarigt samarbete
IKEA Sverige är sedan 2022 nationell samarbetspartner till Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet är i linje med IKEA Sveriges vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och stödja samhället vi verkar i. I år väljer IKEA Sverige att skänka tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner. Den summan går till Sveriges Stadsmissioners mötesplatser runt om i landet. Mötesplatserna får även stöd från våra IKEA varuhus genom att vid behov inreda och behovsanpassa deras mötesplatser.
På IKEA.se kan du läsa mer om IKEA Sveriges arbete tillsamammans med Sveriges Stadsmissioner.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder







Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum