IKEA uppmanar alla till att göra plats för fler i jul
Årets vinterkampanj från IKEA Sverige handlar om att uppmana människor till att göra plats för fler i jul. Under ett event i Stockholm delade IKEA Sverige tillsammans med Sveriges Stadsmissioner därför ut 300 klappstolar med budskap om att göra plats för en till i jul.
Den som känner sig ensam riskerar att dö i förtid och mest ökar risken för den som lever ensam och sällan får besök av nära och kära. Det visar ny forskning från University of Glasgow i Skottland. Ensamheten kan upplevas som störst under storhelger som jul och nyår och därför har IKEA valt att lyfta frågan i årets vinterkampanj.
– Sveriges Stadsmissioners arbete är viktigare än någonsin och IKEA är stolt huvudpartner till dem i deras insatser för människor i utsatthet. Att tillsammans lyfta ett ämne som ensamhet inför julen känns väldigt viktigt, inte minst i år. Förutom vår vinterkampanj som handlar om att göra plats för fler har vi valt att skänka tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner och med det hoppas vi inspirera fler till att bidra till deras arbete, säger Johanna Nordell, hållbarhetschef på IKEA Sverige.
Många fick med sig en stol hem
Under eventet som anordnades utanför Stockholm Stadsmissions mötesplats på Mariatorget i Stockholm den femte december delades 300 stycken FRÖSVI klappstol ut. På plats bjöds det även på varm dryck och pepparkakor i en stämningsfull miljö. Stolarna hade fått en specialgjord prislapp med en uppmaning om att göra plats för en till i jul samt en uppmuntran om en donation till Sveriges Stadsmissioner. Klappstolarna delades ut i rasande fart till glada förbipasserande och besökare till mötesplatsen, efter fem timmar var samtliga stolar utdelade.
– För oss på Stadsmissionen är det oerhört glädjande att IKEA lyfter en av de frågor som ligger oss varmast om hjärtat, nämligen frågan om ofrivillig ensamhet. Vi kan konstatera att allt fler som känner sig ensamma söker sig till våra verksamheter, och då särskilt i juletider, säger Jonas Wihlstrand, generalsekreterare på Sveriges Stadsmissioner.
Ett långvarigt samarbete
IKEA Sverige är sedan 2022 nationell samarbetspartner till Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet är i linje med IKEA Sveriges vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och stödja samhället vi verkar i. I år väljer IKEA Sverige att skänka tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner. Den summan går till Sveriges Stadsmissioners mötesplatser runt om i landet. Mötesplatserna får även stöd från våra IKEA varuhus genom att vid behov inreda och behovsanpassa deras mötesplatser.
På IKEA.se kan du läsa mer om IKEA Sveriges arbete tillsamammans med Sveriges Stadsmissioner.
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA hyllar djärva och mångsidiga designikoner i den senaste Nytillverkad-kollektionen5.12.2024 11:00:17 CET | Pressmeddelande
Den sjätte upplagan av Nytillverkad-kollektionen återskapar en rad solitära sittmöbler från 60- och 70-talet, liksom anpassningsbara hyllor, lekfulla textilier och kurviga vaser som garanterat kommer att göra intryck.
IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd4.12.2024 10:44:42 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.
Januarinyheter på IKEA2.12.2024 10:00:20 CET | Pressmeddelande
Plötsligt känns våren inte så långt borta! Det firar vi med att lansera ett brett sortiment av färgglada, lekfulla och vackra nya sovrumsprodukter. Men inte enbart med nya produkter. Vi har också nya idéer om hur du kan fräscha upp ditt hem med en stram budget.
IKEA hjälper gamers att levla med sömn på Dreamhack22.11.2024 10:11:26 CET | Pressmeddelande
Många svenskar, inte minst barn och unga, kämpar med sin sömn och sitter uppe sent eller hela nätter och spelar. Med en av gamingvärldens största samlingspunkter runt hörnet tar IKEA sin expertis inom sömn och återhämtning till Dreamhack för att sömn-coacha besökare och spelare och ge dem möjlighet att prova på metoder för att de ska kunna återhämta sig för framgång.
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum