OS-uttagna Marcus Nyman deltar på lag-SM på lördag

Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023.
Marcus Nyman jublar efter att ha tagit VM-brons 2023. Tamara Kulumbegashvili Får användas av press/media i redaktionellt syfte om Svenska Judoförbundet och vår verksamhet trots vattenstämpel.

– För mig handlar det om att man får sammanhållningen i klubben. Judo är en individuell sport annars, men nu åker man dit med klubben och får göra det tillsammans med dem, säger en taggad Marcus Nyman.

Lag-SM

Liksom för Marcus Nyman är lag-SM årets höjdpunkt för många! Lagtävlingen brukar vara en riktig publikfest med stort engagemang och påhejande från både de tävlande och publiken. Lag-SM den svenska judotävling som många av Sveriges elitjudoka värderar högst, vilket gör att nivån i toppen brukar vara riktigt hög. Samtidigt finns det också en stor bredd bland de tävlande. Här deltar både nuvarande och tidigare landslagsjudoka, unga talangfulla judoka på uppgång och även de som inte har kommit lika långt i sin judokarriär. Det står mycket på spel i tävlingen samtidigt som det är en härlig tillställning tillsammans med klubbkompisarna och övriga judo-Sverige.

– Lag-SM är årets höjdpunkt och avslutningen på året med svensk judo. Det fina är att det är en stor prestige på judomattan men sen efteråt samlas alla på banketten och har roligt ihop. Då har man släppt det där, säger Marcus Nyman.

Kata-SM

Det kommer vara stora kontraster mellan hallarna i Eriksdalshallen på lördag. Till skillnad från den livliga lagtävlingen i stora hallen, går kata-SM, i lilla hallen, lugnt och kontrollerat till.

Med Kata menas utövning av judo enligt bestämda mallar. Varje Kata består av en serie representativa tekniker noggrant utvalda av de gamla mästarna i judo. Varje teknik utförs enligt en bestämd metod, form, och ordningsföljd. Att öva kata kan vara ett sätt för att nå en djupare kunskap och förståelse av judons innersta mening. Läs mer om kata här: https://judo.se/kata/

Marcus Nyman
Marcus Nyman (i blått) på landslagsläger vid det nationella elitcentret för judo i Malmö 2022.
Kata-SM 2021