Nya hyror för Rikshem Östersund klara

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Rikshem Östersund är nu klara, hyrorna för 2024 höjs med 4,99 procent. Hyrorna i nyproducerade lägenheter får en något lägre höjning. Överenskommelsen är den första som blivit klar i Jämtland och gäller från och med den 1 januari.

Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden
Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden Foto: Hyresgästföreningen

Två år i rad har vi nu sett stora kostnadsökningar i hela landet och många hyresgäster är hårt pressade ekonomiskt.

– Hyresgästföreningen har tagit stort ansvar i förhandlingarna och även Rikshem har visat en god vilja att komma överens. Hyresgästerna kommer inte att drabbas av retroaktiva hyreshöjningar, något som varit viktigt för oss, säger Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden.

Runt om i landet har många hyresvärdar yrkat på höga hyreshöjningar, vilket fått till följd att många hyresgäster varit oroliga.

– Det är alltid jobbigt att skriva under avtal som innebär tuffa hyreshöjningar och det är svårt att vara nöjd, särskilt nu när så många hyresgäster redan kämpar med sin ekonomi. Det är dock bra att vi kunnat nå en överenskommelse, förhandlingarna har förts i ett gott samtalsklimat och jag ser med tillförsikt fram emot att kunna komma överens med övriga bostadsbolag i länet, säger Hyresgästföreningens förhandlare Hasse Dahl.

Överenskommelsen omfattar drygt 1900 lägenheter. Rikshem yrkade ursprungligen på en hyreshöjning med 10,7 procent.

Hasse Dahl, förhandlare, 076-798 08 64