Liberalerna Västra Götalandsregionen

Andersson (L): Vi hade velat ge Folkteatern bättre förutsättningar

I dag beslutade Kulturnämnden om nästa års kulturbudget, en budget som omsluter 1,1 miljarder kronor. I Liberalernas förslag till budget i regionfullmäktige gjordes stora satsningar på det fria kulturlivet, förstärkt finansiering av Blåsmusik i Väst samt en satsning på den fria folkbildningen. Det är satsningar som hade ökat nämndens möjlighet att prioritera och stärka kulturen i ett svårt läge.

Daniel Andersson, 2:e vice ordförande i Kulturnämnden, hade velat ge Folkteatern bättre långsiktiga förutsättningar.

- Jag välkomnar att det görs riktade satsningar på Nordiska Akvarellmuseet, Blåsmusik i Väst, Regionteater Väst samt på Produktionsmiljö för dans. Dessa är angelägna. Likaså att det finns en bred majoritet för att stärka studieförbunden i regionen och att satsa på läsandet, säger Daniel Andersson (L), 2:e vice ordförande i Kulturnämnden.

- Liberalerna föreslog att ombyggnadstilägget som Folkteatern har haft under flera år och som löper ut under 2024 skulle permanentas redan nu. Det hade gett teatern bättre förutsättningar att planera framåt. Det saknade vi tyvärr stöd för, fortsätter Daniel Anderson.

- Från Liberalernas ville vi även säkra finansieringen till Medier och Demokrati på Lindholmen Science Park, särskilt nu när flera mediehus genomför omfattande nedskärningar. Vi ville även stärka plattformen SPOK som samlar och sprider kunskap om lokal tillverkning och möjliggör samarbeten mellan designers, formgivare och lokalt verksam produktionsindustri. Det var förslag som röstades ner, avslutar Daniel Andersson (L), 2:e vice ordförande i Kulturnämnden.

Bilder

Vi är Västra Götalands liberala parti

Vårt uppdrag är att utifrån liberala idéer ta strid för varje människas frihet att forma sitt eget liv. Liberalerna driver på för att stärka och utveckla vården som finns nära dig, för en hållbar regional utveckling och en kollektivtrafik som fungerar där du bor samt för fler satsningar på kulturen i Västra Götaland.

Följ Liberalerna Västra Götalandsregionen

Senaste pressmeddelandena från Liberalerna Västra Götalandsregionen

Grönblå Samverkan presenterar en satsning om 500 miljoner kronor för att korta vårdköerna inom sjukvården14.5.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna tilldelar i sina respektive budgetar för 2025 en engångssumma på 500 miljoner kronor till den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för att upphandla vårdkapacitet. Syftet är att förbättra tillgängligheten, korta köerna och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Västra Götalandsregionens största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Även om betydande resurser har tillförts har inte regionens sjukhus levererat tillräckligt mycket vård. Våra egna sjukhus spelar en central roll, men när tusentals patienter har väntat för länge på vård behöver vi överväga fler lösningar.