Nytt ämne åtgärdar grundorsaken till oren och storporig hy

Nu finns ett nytt preparat som åtgärdar grundorsakerna till glansig, storporig och oren hud. Preparatet, Epispot, är ett extrakt av den vanliga växten mjölkört (epilobium angustifolium) som visat sig motverka obalanser som påverkar hudens naturliga försvarssystem. Det är kemiföretaget BASF som tagit fram preparatet och det kan användas bland annat som ansiktsserum och i olika typer av makeup.

– Vi ser tydligt att allt fler vill kunna använda naturliga ingredienser i sin hudvård. Därför är det spännande att det här preparatet, som kommer ur en vanligt förekommande växt, visar så uppenbart goda resultat. Här öppnar sig nya möjligheter för svenska kosmetikatillverkare, säger Susanne Kuschel, Senior Public Affairs Manager.

Bekräftat i studier

Epispots effektivitet har bekräftats i en tredelad klinisk randomiserad studie med 34 frivilliga kvinnor. Kvinnorna applicerade Epispot eller en placebokräm på huden två gånger dagligen i åtta veckor. Efter 56 dagar minskade det överflödiga hudfettet med 37 procent jämfört med placebon. Anti-glans-effekten bekräftades av deltagarna i en självbedömning: 88 procent fick en omedelbar mattare effekt som varade hela dagen för 78 procent av kvinnorna.

Epispot visade sig också förbättra utseendet på porerna efter 56 dagars användning. I enkäten uppgav alla deltagare att deras hudstruktur förbättrades, majoriteten rapporterade att deras hud kändes mjukare (90%) och att porerna verkade vara åtdragna (88%). 90 procent av studiedeltagarna upplevde också att deras hud var friskare vid slutet av appliceringsperioden.

Alla testresultat stöddes av omfattande in vitro-testning.

Respektfull skördeteknik

Växterna skördas manuellt i Frankrike och följer riktlinjerna som AFC, en förening som arbetar för en hållbar förvaltning av vilda växter, sätter upp. Programmet är en del av BASFs Responsibly Active-program inom kosmetiska bioaktiva ämnen som syftar till att skydda naturresurser, stödja människor längs värdekedjan och minska företagets operativa fotavtryck.

Om the Care Chemicals division på BASF

BASF avdelning för vårdprodukter erbjuder ett brett utbud av ingredienser för personlig vård, hushållsvård, industriell och institutionell rengöring och tekniska tillämpningar. Vi är en ledande global leverantör för kosmetikaindustrin samt för tvätt- och rengöringsindustrin och stöder våra kunder med innovativa och hållbara produkter, lösningar och koncept. Avdelningens produktportfölj innefattar ytaktiva ämnen, emulgeringsmedel, polymerer, mjukgörare, kelateringsmedel, kosmetisk aktiva ingredienser och UV-filter. Vi har produktions- och utvecklingsanläggningar i alla regioner och expanderar vår närvaro på tillväxtmarknader. Mer information finns tillgänglig online på www.care-chemicals.basf.com.

Om oss

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra fler än 111 000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. Under 2022 omsatte BASF EUR 87,3 miljarder. Läs mer på www.basf.se