Moderaterna i Västra Götalandsregionen

Den moderatledda regeringen står upp för Västsverige

Idag har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att återstarta arbetet med sträckan Göteborg-Borås. Syftet med uppdraget är att planeringen ska resultera i åtgärder som framför allt förbättrar förutsättningarna för arbets- och studiependling i regionen. Järnvägsutbyggnaden Göteborg-Borås knyter också Sveriges näst största flygplats Göteborg-Landvetter Airport närmare de båda städerna, vilket gör att Västsveriges attraktionskraft för företagsetableringar ökar betydligt. Vår region är, och ska även i framtiden vara en tillväxtmotor. Regeringens beslut stärker förutsättningarna för detta.

• Det är positivt att regeringen har noterat den breda enighet som råder i Västsverige angående sträckan Göteborg-Borås. Det understryker regeringens engagemang för att ta hänsyn till åsikterna från kommuner, regionen och andra västsvenska aktörer när det gäller att främja infrastrukturutveckling och resmöjligheterna längs en av Sveriges mest trafikerade pendlingssträckor, säger Lars Holmin (M), vice ordförande regionstyrelsen.

Behovet av en järnvägsutbyggnad på sträckan Göteborg-Borås har av flera aktörer lyfts fram under decennier. Det finns nog få exempel på infrastrukturprojekt som är bättre lämpade när det kommer till att påvisa fördelarna med en regional arbets- och studiependling framför de mångfalt dyrare höghastighetsbanorna, som i detta fall hade resulterat i färre stopp för kommuner längs stråket.

• Regeringen gör en viktig bedömning av godstrafikens centrala roll i regionen och dess tätt sammankopplade relation med inte bara Sveriges, utan också Nordens största hamn i Göteborg. Denna prioritering understryker regeringens åtagande att stödja och främja den betydande godshantering som är nödvändig för såväl regional som nationell ekonomisk tillväxt, samtidigt som den förstärker Göteborgs position som en vital knutpunkt för den svenska handeln, säger Lars Holmin (M), vice ordförande regionstyrelsen.

Det är glädjande för Västsverige att projektet med sträckan Göteborg-Borås kan påbörjas. Projektet stärker regionens och landets infrastruktur samtidigt som den bidrar till att skapa bättre möjligheter för ett gott liv, att kunna driva företag och trygghet i att kunna bilda familj oavsett var man bor.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Holmin (M), regionstyrelsens vice ordförande

070- 562 62 79

Moderaterna i Västra Götalandsregionen

Detta är Moderaterna i Västra Götalandsregionen pressrum. Vi är en del av den politiska oppositionen i Västra Götalandsregionen där Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna har en samverkan under namnet GrönBlå Samverkan men ändå bedriver oppositionspolitik som enskilda partier. Västra Götalandsregionen ansvarar för hälso- och sjukvård, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling i Västra Götaland.

Följ Moderaterna i Västra Götalandsregionen

Senaste pressmeddelandena från Moderaterna i Västra Götalandsregionen

Moderaterna presenterar en budget med fokus på kärnverksamhet för Västra Götalandsregionen 202531.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Moderaterna presenterar en budget för 2025 som präglas av satsningar på kärnverksamheten, med särskilt fokus på ambulanssjukvården, kortare vårdköer och stärkt tillgänglighet. Dessa satsningar ska säkerställa att invånarna får tillgång till högkvalitativ vård när de behöver det, säger Lars Holmin (M) gruppledare och regionstyrelsens vice ordförande.

Grönblå Samverkan presenterar en satsning om 500 miljoner kronor för att korta vårdköerna inom sjukvården14.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna tilldelar i sina respektive budgetar för 2025 en engångssumma på 500 miljoner kronor till den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för att upphandla vårdkapacitet. Syftet är att förbättra tillgängligheten, korta köerna och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Västra Götalandsregionens största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Även om betydande resurser har tillförts har inte regionens sjukhus levererat tillräckligt mycket vård. Våra egna sjukhus spelar en central roll, men när tusentals patienter har väntat för länge på vård behöver vi överväga fler lösningar.

Budgetnyhet: Moderaterna presenterar en trygghetssatsning om 450 miljoner kronor för att stärka ambulanssjukvården från 202511.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Moderaterna prioriterar kärnverksamheten och akutsjukvården som utgör ryggraden i hälso- och sjukvårdssystemet. När olyckor inträffar eller akuta medicinska tillstånd uppstår, är det ambulanssjukvården som utgör den första linjen av livräddande insatser. Snabb och effektiv ambulanssjukvård kan vara skillnaden mellan liv och död för den enskilde patienten.