Nya Alfa Romeo "MILANO." Historia i ett namn.
- Dess namn kommer att vara MILANO. Alfa Romeo har valt ett namn med stark historisk anknytning för varumärkets första SUV som kommer att erbjudas med 100% eldrift.
- En tydlig hyllning till sin hemstad, ambassadör för "Made in Italy" runt om i världen, internationell designhuvudstad och en symbol för innovation och hållbarhet.
- Sedan år 1910 har Alfa Romeo-logotypen bestått av korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, den ädla Visconti-familjens vapensköld. I över 60 år (från 1910 till 1972) utgjorde stadens namn en integrerad del av logotypen.
- Nya Alfa Romeo Milano kommer att presenteras för internationell press i april 2024, i självaste Milano.

I april 2024 kommer Alfa Romeo, som i Sverige representeras av astara, att presentera den första SUV i dess historia, som kommer att erbjudas med 100% eldrift. Den nya modellen kommer att få namnet Milano, en genuin hyllning till staden där allt började den 24 juni år 1910.
Med Alfa Romeo Milano återvänder bilvarumärket till B-segmentet, det största bilsegmentet i Europa, med en SUV som fullt ut förkroppsligar varumärkets DNA av ädel italiensk sportighet.
"Med ankomsten av Milano under 2024 kompletterar Alfa Romeo sitt modellprogram och bemöter önskemålen från alla våra entusiaster och många fler. Milano är tänkt som ett symboliskt "välkommen tillbaka" till alla våra Alfisti-fans.Giulietta och Mito ägarna har väntat på att få bekräfta sin kärlek till Alfa Romeo. Den "välkomnar" även alla som söker efter en unik sportupplevelse i detta segment och den utmärkande skönheten i italiensk design.Milano är den första milstolpen i varumärkets övergångsprocess till el och har liksom Tonale den viktiga uppgiften att ytterligare stärka Alfa Romeos globala närvaro", säger Jean-Philippe Imparato VD för Alfa Romeo
Valet av namnet "Milano", inkapslat i varumärkets historia.
Sedan år 1910 har Alfa Romeo-emblemet inkluderat två av symbolerna som identifierar Milano: korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, vapenskölden för den adliga familjen Visconti och en av stadens mest ikoniska emblem. I över 60 år (1910–1972) fanns namnet MILANO i den nedre delen av logotypen. Till och med år 1918 åtföljdes den av förkortningen "A.L.F.A." (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), och från år 1919 av "ALFA ROMEO."
Milano har alltid varit en symbol för avantgardet och verkar nu även som ett internationellt manifest för modernitet, innovation och hållbarhet. Som en symbol för "Made in Italy" runt om i världen, har Milano alltid spelat en avgörande kulturell roll inom mode, design och musik.
Alfa Romeo har valt Milano, sin hemstad, för att inleda ett nytt, spännande och vågat kapitel i sin historia: reinterpreting sportiness in the 21st century.
Nyckelord
Kontakter
Simone Lazzarinastara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder


Om astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om astara Northern Europe:
astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
FIAT påbörjar förserietillverkning av nya 500 Hybrid i Turin12.5.2025 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Produktionsförberedelserna av nya 500 Hybrid fortskrider enligt plan Beräknad produktionsstart vid Mirafiori-fabriken i Turin sker i slutet av året Produktionen av den nya hybriddrivna modellen beräknas nå över 100 000 bilar per år Fiat 500 Hybrid symboliserar varumärkets sociala relevans och koppling till Italien
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande8.4.2025 10:26:10 CEST | Pressmeddelande
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025 I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile. Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum