Raketklättring för hemtjänsten i Botkyrka
Hemtjänsten i Botkyrka kommun har gjort ett rejält uppsving och klättrar hela 150 placeringar i årets Hemtjänstindex – en nationell sammanvägning av data som på olika sätt mäter kvalitet i hemtjänsten.
Hemtjänstindex mäter hur väl alla Sveriges kommuner lever upp till att äldres behov uppfylls, samtidigt som krav, lagar och regler följs. Indexet som är initierat av SPF och har tagits fram tillsammans med kommuner, vårdföretag och forskare bygger på 71 nationella nyckeltal som ger en samlad bild av hemtjänstens kvalitet i en kommun.
– Det är fantastiskt med detta glädjehopp som beror på långt och enträget arbete från alla inblandade. Det betyder mycket för varje brukare, för varje medarbetare och självklart även för Botkyrka i stort. Det finns fortfarande bara en väg och den leder ytterligare uppåt och förhoppningsvis är den lite lättare att gå nu när vi ser så tydliga resultat av alla ansträngningar, säger Kia Hjelte (M) ordförande i vård och omsorgsnämnden.
I årets Hemtjänstindex visar hemtjänsten i Botkyrka kommun ett rejält kvalitetslyft och klättrar hela 150 placeringar jämfört med föregående år till plats 77 av landet 290 kommuner.
– Jag är otroligt glad och stolt över det fina resultat som hemtjänsten i Botkyrka kommun har uppnått. Det här visar en kvalitetshöjning av hela organisationen som finns runt hemtjänsten. Nu fortsätter vi den här utvecklingsresan på inslagen väg och siktar framåt, säger Afamia Elkhoury, tf vård- och omsorgsdirektör.
Helhetsgrepp ger resultat
Hemtjänstindex är uppdelat i de fyra huvudområdena information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Botkyrka kommun har förbättrat sina resultat inom samtliga områden, och just det faktum att vård- och omsorgsförvaltningen har tagit ett helhetsgrepp om dessa frågor är vad som ligger bakom det förbättrade resultatet menar kvalitetschef Christina Almqvist.
– Det här är ett långsiktigt arbete som vi gör gemensamt inom hela förvaltningen. Det handlar övergripande om att skapa struktur och ha en tydlig riktning i vårt arbete, att arbeta systematiskt och med kontinuerlig uppföljning, och inte minst att ständigt verka för att hålla en hög kompetens inom alla områden, säger Christina Almqvist.
Fokus på processen för biståndshandläggning, ökad valmöjlighet inom hemtjänsten, satsningar på välfärdsteknik som trygghetskameror och digitala lås, egen tid för social kontakt och kompetenshöjande åtgärder som Silviahemscertifiering, språkutbildning och undersköterskeutbildning är bara några av flertalet satsningar inom hemtjänsten.
Fakta om Hemtjänstindex
Hemtjänstindex är en sammanvägning av data som på olika sätt indikerar kvalitet i hemtjänsten. Syftet är att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Projektet ägs av SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden. Indexet publicerades första gången i november 2022 och uppdateras årligen.
Ytterligare information
Kia Hjelte, ordförande vård och omsorgsnämnden, kia.hjelte@botkyrka.se
Afamia Elkhoury, tf vård och omsorgsdirektör, afamia.elkhouyry@botkyrka.se eller 070-886 1133
Kontakter
Lennart AgénPressansvarig
Tel:073-421 85 00lennart.agen@botkyrka.seOm oss
Botkyrka kommun är Stockholmsområdets sjätte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv och en av Sveriges yngsta och mest internationella befolkning gör Botkyrka till långt ifrån lagom - en kontrastrik och kreativ mötesplats, full av upplevelser.
Följ Botkyrka kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Botkyrka kommun
Allvarliga brister i formalia kopplat till studieresa till New York3.7.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en övergripande intern granskning har det framkommit att allvarliga brister i formalia har skett beträffande studieresan som arrangerades av Botkyrka kommun till New York våren 2024.
Sommarbok till alla förstaklassare i Botkyrka10.6.2024 14:15:41 CEST | Pressmeddelande
För fjärde året i rad får alla förstaklassare, i år 995 elever, i de kommunala grundskolorna en bokgåva inför sommaren. Boken skickar ett starkt signalvärde om vikten av läsning. Syftet med initiativet är att främja barns läsintresse och se till att fler har böcker hemma.
Botkyrka når unga via TikTok29.5.2024 10:41:24 CEST | Pressmeddelande
I en tid när det blir allt svårare att nå unga har Botkyrka kommun valt att satsa på TikTok som kanal för att nå ut med samhällsinformation.
Företagen i Botkyrka ger kommunen bästa betyget på tolv år27.5.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En majoritet av företagen anser att företagsklimatet i Botkyrka kommun tagit flera steg framåt. Några av framgångsfaktorerna är upplevelsen av kommunens service och kommunpolitikernas attityder blivit bättre.
Botkyrka värdar för ECCAR - Europeisk konferens8.5.2024 07:35:00 CEST | Pressmeddelande
Kommunrepresentanter från hela Europa har i veckan besökt Botkyrka och Mångkulturellt Centrum i Fittja. Den stora utställningshallen på Mångkulturellt Centrum förvandlades till en internationell konferenssal i två dagar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum