Botkyrka kommun

Raketklättring för hemtjänsten i Botkyrka

Dela

Hemtjänsten i Botkyrka kommun har gjort ett rejält uppsving och klättrar hela 150 placeringar i årets Hemtjänstindex – en nationell sammanvägning av data som på olika sätt mäter kvalitet i hemtjänsten. 

Hemtjänstindex mäter hur väl alla Sveriges kommuner lever upp till att äldres behov uppfylls, samtidigt som krav, lagar och regler följs. Indexet som är initierat av SPF och har tagits fram tillsammans med kommuner, vårdföretag och forskare bygger på 71 nationella nyckeltal som ger en samlad bild av hemtjänstens kvalitet i en kommun.

Det är fantastiskt med detta glädjehopp som beror på långt och enträget arbete från alla inblandade. Det betyder mycket för varje brukare, för varje medarbetare och självklart även för Botkyrka i stort. Det finns fortfarande bara en väg och den leder ytterligare uppåt och förhoppningsvis är den lite lättare att gå nu när vi ser så tydliga resultat av alla ansträngningar, säger Kia Hjelte (M) ordförande i vård och omsorgsnämnden.

I årets Hemtjänstindex visar hemtjänsten i Botkyrka kommun ett rejält kvalitetslyft och klättrar hela 150 placeringar jämfört med föregående år till plats 77 av landet 290 kommuner.

Jag är otroligt glad och stolt över det fina resultat som hemtjänsten i Botkyrka kommun har uppnått. Det här visar en kvalitetshöjning av hela organisationen som finns runt hemtjänsten. Nu fortsätter vi den här utvecklingsresan på inslagen väg och siktar framåt, säger Afamia Elkhoury, tf vård- och omsorgsdirektör.

Helhetsgrepp ger resultat

Hemtjänstindex är uppdelat i de fyra huvudområdena information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Botkyrka kommun har förbättrat sina resultat inom samtliga områden, och just det faktum att vård- och omsorgsförvaltningen har tagit ett helhetsgrepp om dessa frågor är vad som ligger bakom det förbättrade resultatet menar kvalitetschef Christina Almqvist.

Det här är ett långsiktigt arbete som vi gör gemensamt inom hela förvaltningen. Det handlar övergripande om att skapa struktur och ha en tydlig riktning i vårt arbete, att arbeta systematiskt och med kontinuerlig uppföljning, och inte minst att ständigt verka för att hålla en hög kompetens inom alla områden, säger Christina Almqvist.

Fokus på processen för biståndshandläggning, ökad valmöjlighet inom hemtjänsten, satsningar på välfärdsteknik som trygghetskameror och digitala lås, egen tid för social kontakt och kompetenshöjande åtgärder som Silviahemscertifiering, språkutbildning och undersköterskeutbildning är bara några av flertalet satsningar inom hemtjänsten.

Fakta om Hemtjänstindex

Hemtjänstindex är en sammanvägning av data som på olika sätt indikerar kvalitet i hemtjänsten. Syftet är att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Projektet ägs av SPF Seniorerna och genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden. Indexet publicerades första gången i november 2022 och uppdateras årligen.

Ytterligare information

Kia Hjelte, ordförande vård och omsorgsnämnden, kia.hjelte@botkyrka.se  

Afamia Elkhoury, tf  vård och omsorgsdirektör, afamia.elkhouyry@botkyrka.se eller 070-886 1133

Kontakter

Om oss

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets sjätte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv och en av Sveriges yngsta och mest internationella befolkning gör Botkyrka till långt ifrån lagom - en kontrastrik och kreativ mötesplats, full av upplevelser.

Följ Botkyrka kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Botkyrka kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye