Ny prognos för julhandeln – väntas omsätta 21,5 miljarder kronor
För många handlare är julen den viktigaste handelshögtiden. Det blir ett rejält uppsving i försäljning när julklappar och mat ska inhandlas. Men de kärvare ekonomiska tiderna påverkar. Svensk Handels prognos visar att julhandeln väntas minska med 500 miljoner kronor jämfört med förra året.
Ett oroligt år, med hög inflation på såväl varor som tjänster, samt höga ränteutgifter, har medfört att konsumenternas köpkraft urholkats. Detta märks av inom julklappshandeln, som prognosticeras uppgå till 21,5 miljarder kronor i år, vilket är en nedgång med 500 miljoner kronor från föregående år, då siffran var 22 miljarder kronor. Mätt i försäljningsvolym är tappen än större, givet att den höjda prisnivån räcker till färre varor.
- För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Allt fler julklappar köps second hand
Ett ökat fokus på hållbarhet i samhället, i kombination med en större prismedvetenhet bland konsumenter, har medfört att intresset för second hand-marknaden ökat markant. Var fjärde svensk planerar i år att inhandla någon julklapp second hand, och vanligast är det bland dem som befinner sig inom åldersspannet 25–34 år. De vanligaste julklapparna som köps second hand är leksaker, samt kläder, skor och väskor.
- Kombinationen av ökad pris- och hållbarhetsfokus gör att det är ett guldläge för second hand-marknaden i årets julhandel. De många handlare som omfamnat försäljningen av second hand har slagläge, säger Sofia Larsen.
Julklapparna handlas både på den lokala orten och online
Årets julrapport är ett tydligt kvitto på att konsumenterna uppskattar möjligheten av att både kunna handla sina julklappar i såväl fysisk butik, som på nätet. I rapporten uppger 45 procent att de flesta julklapparna kommer att köpas på nätet, medan 33 procent helst gör sina inköp i butiker på orten där de bor.
- Pandemin medförde att nästan hela befolkningen omfamnade e-handeln på riktigt. Vi ser nu att e-handeln etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköpen. Butikens roll är fortsatt mycket viktig. Kunden vill ha mixen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Black Week blir viktig för handeln21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste månaderna har vi, handelns parter, bevittnat en alarmerande utveckling där organiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Utvecklingen är oacceptabel, och vi kräver krafttag för att säkerställa en trygg handelsmiljö.
Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel19.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.
Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt13.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum