Prisdialogen beviljar förlängda medlemskap

Vid Prisdialogens senaste styrelsemöte, den 13 december, beviljade styrelsen förnyat medlemskap för Vattenfall i Motala/Askersund respektive Vänersborg.

Vattenfall i Motala/Askersund och Vänersborg har varit medlemmar i Prisdialogen sedan 2014. Därmed har 47 medlemmar beviljats förlängt medlemskap för 2024.

– Det är glädjande att nu kunna välkomna Vattenfall i Motala/Askersund och Vänersborg som medlemmar även 2024. Vattenfall är en av landets största fjärrvärmeleverantörer och var en av de första att ansluta sig till Prisdialogen i dess begynnelse, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta och ordförande för Prisdialogens styrelse.

Prisdialogen förlorade även en medlem då Uddevalla Energi har valt att inte förnya sitt medlemskap.

– Det är naturligtvis tråkigt att tappa en medlem som Uddevalla Energi. Vi kommer dock fortsätta att hålla kontakten med Uddevalla och hoppas att snart få återse dem som medlem i Prisdialogen, fortsätter Anders Nordstrand.

Om Prisdialogen

Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeföretagens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits sedan 2013. År 2023 omfattar Prisdialogens drygt 70 procent av de totala fjärrvärmeleveranserna. Här listas alla medlemmar i Prisdialogen.

Bakom Prisdialogen står Sveriges Allmännytta (tidigare SABO), Riksbyggen, Fastighetsägarna Sverige och branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Läs mer på www.prisdialogen.se.

Anna Weihe, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 070-721 20 11
Christian Holtz, kanslichef, Prisdialogen, 072-915 5475, kansliet@prisdialogen.se

Om oss

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.