RadiohjälpenRadiohjälpen

Hela Sverige har bidragit – nästan 60 miljoner kronor till Musikhjälpen 2023

Dela

I kväll avslutades Musikhjälpen på Stortorget i Växjö efter 144 timmars direktsändning i P3 och SVT Play. Tillsammans skapade publiken 1 036 921 engagemang, vilket gav 59 510 761 kr till insamlingen med temat ”Ingen ska behöva dö av hunger”. Det är den näst högsta summan i Musikhjälpens historia.

Tillsammans skapade publiken 1 036 921 engagemang, vilket gav 59,5 miljoner kr till insamlingen med temat ”Ingen ska behöva dö av hunger”, under ledning av programledarna Linnea Wikblad, Sofia Dalén och Oscar Zia.
Tillsammans skapade publiken 1 036 921 engagemang, vilket gav 59,5 miljoner kr till insamlingen med temat ”Ingen ska behöva dö av hunger”, under ledning av programledarna Linnea Wikblad, Sofia Dalén och Oscar Zia. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Klockan 20.40 på söndagskvällen släpptes programledarna Linnea Wikblad, Sofia Dalén och Oscar Zia ur Musikhjälpen-buren – efter en vecka där de tillsammans med publiken lärt sig mer om årets tema, träffat engagerade gäster och upplevt magiska livespelningar. Kärlekens torg i Växjö har bubblat av aktiviteter och över hela landet har människor engagerat sig på en massa olika sätt.

– Jag är helt tagen av årets Musikhjälpen. Engagemanget, värmen och energin har varit på topp sedan start. Det har känts som en enda lång festhelg! Det är otroligt fint att se människor gå samman i en orolig tid, att vi lägger våra olikheter åt sidan och enas kring grundläggande mänskliga rättigheter för att ingen ska behöva dö av hunger, säger Sveriges Radios projektledare Simon Rosenqvist.

– Det är inte bara Kärlekens torg som har andats Musikhjälpen under veckan. Hela Växjö har varit en kärlekens stad och det engagemang vi sett från Växjöbor och tillresta överträffar alla våra förhoppningar. Smålänningar är inte ”snållänningar”, det kan vi slå fast, säger SVT:s projektledare Karl-Johan Paulsson.

Radiohjälpen kommer nu säkerställa att de insamlade pengarna* fördelas dit där de behövs som mest.

– Vi är så tacksamma för förtroendet att omvandla allmänhetens gåvor till projekt som lindrar hungersnöden och räddar liv hos civilbefolkningen på de allra värsta platserna i världen. Vi har redan ansökningar för stöd till bland annat Etiopien, Gaza, Jemen och Sydsudan, säger Radiohjälpens generalsekreterare Kristina Henschen.  

Publikens engagemang 
I år har rekordmånga digitala insamlingsbössor startats. Totalt har Musikhjälpen räknat till rekordmånga 1 036 921 engagemang från privatpersoner, organisationer, företag, artister och kända personer.

Några exempel (resultat 17/12 kl. 20.00 – obs att vissa inte är avslutade än):

http://musikhjälpen.se kan man söka bland alla insamlingar till exempel med ortnamn för att se engagemang i respektive område.

Musiken i Musikhjälpen
Under veckan har det kommit in c:a 75 000 låtönskningar. Listor över de mest önskade låtarna och mest önskade artisterna under Musikhjälpen-veckan finns här: 
https://sverigesradio.se/artikel/musikhjalpen-2023-de-mest-onskade-latarna-artisterna

* Den slutgiltiga siffran kommer att justeras, eftersom öronmärkta pengar brukar fortsätta att komma in även efter veckan.

Pressbilder från hela Musikhjälpen-veckan:
https://portal.bildbank.se/p/sverigesradio-musikhjalpen
 

För mer information, vänligen kontakta:

Karl-Johan Paulsson, projektledare SVT
karl.johan.paulsson@svt.se
0737-27 02 82 

Simon Rosenqvist, projektledare Sveriges Radio
simon.rosenqvist@sverigesradio.se
0738-09 24 18

Kristina Henschen, generalsekreterare Radiohjälpen
kristina.henschen@svt.se
08-784 36 20

Eva Sahlin, pressansvarig
eva.sahlin@sverigesradio.se
070-684 18 52

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om Radiohjälpen och Musikhjälpen

Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning.

En decembervecka om året engagerar Musikhjälpen hela Sverige i kampen mot en mänsklig katastrof. Tre kända programledare blir inlåsta i en glasbur på ett torg för att sända radio och tv dygnet runt i 144 timmar. Sveriges bästa artister, kända profiler och engagerade personer går ihop för att sprida kunskap, samla in pengar och stötta människor som kämpar för rätten till ett värdigt liv. Musikhjälpen görs av P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen sedan 2008.

Följ Radiohjälpen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Radiohjälpen

RADIOHJÄLPEN PRISAS FÖR TECH-LÖSNING8.7.2024 16:39:25 CEST | Pressmeddelande

Radiohjälpen har mottagit Adam Smith Award 2024. Det världsomspännande priset delas ut av brittiska Treasury Today Group i London, UK, och tilldelas Radiohjälpen i kategorin ”Bästa transaktionslösning”. "Tack vare våra digitala lösningar kan vi stärka Radiohjälpens arbete med att rädda liv och lindra nöd", säger Kristina Henschen, generalsekreterare vid Radiohjälpen. "Detta pris är resultatet av ett litet men fantastiskt fint lagarbete".

Följ med Kronprinsessan på projektbesök6.6.2024 06:06:00 CEST | Pressmeddelande

Kronprinsessan Victorias fond stödjer projekt för barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Ett av projekten drivs av Astma- och Allergiförbundet. Ikväll börjar appellen från besöket att sändas på SVT. "Alla har rätt till en aktiv fritid", säger Kronprinsessan Victoria vid besöket. "Det är så otroligt viktigt att som individ bli stärkt, och också få stimulans och utvecklas. Det önskar vi för alla."

Radiohjälpens anseende högst i mätning30.5.2024 16:37:43 CEST | Pressmeddelande

Den årliga mätningen av organisationers anseende är genomförd. Mätningen visar att Radiohjälpen åter ligger högst, på en delad förstaplats, med ett anseendeindex på 66. "Vårt höga anseende tyder på ett starkt förtroende från allmänheten för Radiohjälpen. Det innebär att vi kan göra ännu mer skillnad där det behövs som mest", säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. "Vårt stora tack till var och en som engagerar sig genom Radiohjälpen för en mer rättvis värld."

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye