Jönköpings kommun

Goda betyg för Jönköpings kommun i SCB:s undersökning

Dela

Årets medborgarundersökning som statistikmyndigheten SCB har genomfört visar  att kommuninvånarna återigen ger Jönköpings kommun höga betyg. I de flesta frågorna får kommunen högre betyg än riksgenomsnittet, bland annat i de som rör det lokala kultur- och nöjeslivet, skolan och trygghet i samhället.

Vy över Jönköping

Under hösten genomförde SCB, i samarbete med Jönköpings kommun, en medborgarundersökning där 1600 slumpvis utvalda kommuninvånare fick chansen att tycka till om vår kommun i områden som skola och omsorg, boende, trygghet, klimat och miljö, kommunikationer, kultur m.m. Jönköpings kommun deltar vartannat år och årets undersökning besvarades av 550 kommuninvånare i åldern 18 år och uppåt. Undersökningen består av en enkät som innehåller 128 frågor och i majoriteten av dessa ligger Jönköpings kommuns resultat över riksgenomsnittet.

Övergripande resultat
Resultatet visar att i övergripande frågor om Jönköpings kommun som helhet så tycker kommuninvånarna att Jönköping är en bra kommun att leva och bo i, att kommunen sköter sina verksamheter bra samt att man kan rekommendera andra att flytta hit.

- Det är roligt att vi fått bra betyg av kommuninvånarna i såväl övergripande som i mer specifika frågor. Men framförallt att vi når högt i frågor som rör skola, omsorg och trygghet i samhället, som är stora och viktiga frågor i en kommun, säger Johan Fritz, stadsdirektör i Jönköpings kommun.

Skolan får genomgående högre betyg än riksgenomsnittet
Ser man till olika områden sticker skolan ut som ett område som fått genomgående höga betyg, från förskolan till Komvux. På spåret utbildning så tycker också de flesta som svarat på undersökningen att det finns goda möjligheter att bo kvar i kommunen samtidigt som man genomför eftergymnasiala studier. Men också att det finns goda möjligheter att få ett arbete inom rimligt avstånd från där man bor.

Inom området kulturliv och mötesplatser får Jönköpings kommun också betyg som ligger över riksgenomsnittet. Bland annat på frågorna om utbud av caféer och restauranger, lekplatser och parker och kommunens arbete för att främja det lokala kulturlivet.

I stort så ligger resultatet i flera frågor i linje med hur det såg ut vid föregående undersökning vilket tyder på att kommunen håller en fortsatt hög nivå och lever upp till sitt kommunala uppdrag på ett bra sätt.

Förbättringspotential för frågor om insyn och inflytande
Det finns dock frågor där det finns förbättringspotential, exempelvis inom området som rör insyn och inflytande i den lokala politiken.

Precis som vid 2021 års undersökning finns det bara en fråga där kommunens resultat ligger klart under riksgenomsnittet: Vad tycker du om möjligheterna att på ett enkelt sätt kunna transportera sig med bil?

Nyckelord

Kontakter

Peter Wettermark, statistiker på Jönköpings kommun
E-post: peter.wettermark@jonkoping.se
Telefon: 036-105741

Dokument

Länkar

Jönköpings kommun

I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 145 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.

Följ Jönköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye