Bukowskis presenterar katalogen för Important Winter Sale

Bukowskis har glädjen att presentera Important Winter Sale, säsongens största kvalitetsauktion som sträcker sig över alla tidsperioder och genrer med det bästa av de bästa och ett högklassigt utbud av konst, möbler, konsthantverk, mattor och smycken. Höjdpunkter inkluderar betydande verk av Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson, möbler av mästaren Haupt och flera imponerande privata samlingar smycken, silver och asiatiskt konsthantverk.

Bukowskis Auktion Important Winter Sale

Giganterna Anderz Zorn, Carl Larsson och Bruno Liljefors är rikligt representerade på Important Winter Sale. Bland höjdpunkterna av Anders Zorn finns flera betydande verk, däribland "Flottar Maja” och ”Märta” där man tydligt ser hans mästerliga förmåga att skildra vattnets rörelser. I målningen ”Loftsängen” ser vi även exempel på hur Zorn stämningsfullt lyckas återge ljuset i interiören.

Carl Larsson finns representerad med det betydande verket ”Sommardag, Karin och Brita i trädgården”/Sommartid”, som prydde inbjudningskortet till Victoria & Alberts utställning Carl and Karin Larsson: Creators of the Swedish Style i London 1997. Nu ropas den ut på Important Winter sale med ett utrop på 6-8 milj SEK. En annan höjdpunkt av Carl Larsson är akvarellen ”dom spritar ärter” / ”ärtspritning” från 1908.

Bruno Liljefors är representerad med hela 19 verk som visar prov på konstnärens storhet. Målningen "Katt i sommargrönska", daterad 1884 i Qvarnbo, är en intagande målning med en kattunge som nyfiket sitter i ett sommarlandskap. En mer monumental målning är "Ruvande ejder" daterad 1903.

Den svenska klassiska avdelningen presenterar vidare även flera betydande verk av Carl Fredrik Hill, Eugène Jansson, Gustaf Fjaestad och Ivan Aguéli och toppverket inom den klassiska internationella avdelningen är ”Faded Laurels”, ett prerafaelitiskt verk av Edmund Blair Leighton. Inom avdelningen äldre internationell konst ser vi flera verk med intressant proveniens, däribland ”Kung David & Abigail” tillskriven Matthijs Voet och ”Santkt Antonius frestelser” tillskriven David Teniers. Inom internationell grafik ingår bland annat Andy Warhols ”Venus” från 1984 och katalogen innehåller även samtida svenska namn som Lars Lerin, Karin Broos och Denise Grünstein samt eftersökt skulptur av Carl Milles, Arvid Knöppel, Gudmar Olovson mfl.

Möbler och konsthantverk presenterar en av de finaste avdelningarna på många år. En höjdpunkt är parskåpen av Georg Haupt som aldrig tidigare varit till försäljning med obruten proveniens sedan tillkomsten kring 1780. Från Georg Haupt erbjuder avdelningen även en underbar klassisk byrå samt ett ovanligt skrin. Avdelningen innehåller även en svit möbler från Grå salongen på Odensviholm, en ovanligt högklassig samling bordspendyler, samt en intressant samling skrin och kistor från svensk stormaktstid och framåt. Givetvis finns även alla de klassiska inslag som en välrundad avdelning innebär.

Avdelningen silver och preciosa bjuder på allt från gustavianska ljusstakar till dryckeskannor i barock och sockerskrin i rokoko. Avdelningen inleder med en fantastisk samling där bland annat en lockbägare av Johan Nützel ingår, andra höjdpunkter inkluderar en rokoko-kaffekanna av Zacharias Ekfelt i Arboga samt ett utsökt urval preciosa, däribland två gulddosor av Frantz Bergs från 1700-talels mitt.

En omfattande mattavdelning bjuder på en antik Safavid ”Spiral vine” från 1600-talests mitt och en antik Lahore i ”Shah Abbas” mönster med blommande träd. Avdelningen innehåller även ett antal vävda tapeter, däribland två ”Verdure” i gobelängteknik med grönskande landskap, jaktmotiv och fåglar.

Den 14 december 1896 samlades fyra herrar i Stockholms Enskilda banks notariatavdelning på Lilla Nygatan 27 med anledning av öppnandet av den nyligen avlidne Alfred Nobels testamente. Testamentet hamnade så småningom i Nobelstiftelsens kassaskåp medan notarie Löfgren kom att behålla konvolutet, egenhändigt rubricerat och undertecknat av Alfred Nobel, med medföljande protokollduplett som ett minne av denna historiska decemberdag. Dessa unika dokument har sedan gått i arv och vårdats av notarie Löfgrens arvingar, fram till idag då det för första gången bjuds ut på auktion.

Smyckeavdelningen presenterar smycken av olika typ och uttryck från olika tidsepoker, höjdpunkter inkluderar enastående föremål av WA Bolin, Cartier och två broscher från Van Cleef & Arpels i 18K guld med runda briljantslipade diamanter. Inom smyckeavdelningen återfinns även en privat samling smycken med proveniens från redarfamiljen Broström, höjdpunkt i samlingen är ett collier i platina med cabochonslipade smaragder.

Avslutningsvis är vi stolta över att presentera vår asiatiska avdelning som innehåller fina objekt från flera betydande privata skandinaviska samlingar av keramik, cloisonné, jade, ”scholars objects”, textilier och kinesiska möbler. Höjdpunkter inkluderar en stor Bodhisattva i förgylld brons från Mingdynastin, med proveniens Hedi Boyce Broström, en Bodhisattva i porslin med Yongzheng-märke och ett högkvalitativt utbud kejserligt porslin, däribland en gul skål med utsökt dekor i form av gröna femkloade drakar och fenixfåglar med Daoguangs sigillmärke. Inom porslin ser vi även en elegant vas i blått och vitt från Qingdynastin och en jardiniere med femkloade drakar som strider om den flammande pärlan bland molnformationer och skummande vågor.

Visning 30 november - 5 december, Berzelii Park 1, Stockholm.

Auktion Live 6 - 8 december, Arsenalsgatan 2, Stockholm.

Se hela katalogen - https://www.bukowskis.com/sv/a...