Mälarenergi har nöjdare kunder än branschen – och rankas högt av unga
Nöjdheten bland energibranschens kunder sjönk under 2023 – men Mälarenergi sticker ut genom att ligga en bra bit över branschsnittet, särskilt bland privatkunderna. Och när hela landets 16–29-åringar ska ranka vilket svenskt energibolag som är mest hållbart, kniper Mälarenergi silverplatsen.

En undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar att nöjdheten bland privatkunderna i energibranschen i stort var 62,2 under 2023. För Mälarenergis del landade dock siffran på 70,4.
– Det är roligt att vi, även detta år, ligger avsevärt bättre till än branschen i stort, säger Helene Malmgren, ansvarig för digitalt kundmöte inom Mälarenergi. Nöjdheten bland våra kunder har dock gått ner jämfört med 2022. Oron under energikrisen har satt sina spår, både vad gäller kundbeteenden och behov. Vi har arbetat hårt för att möta behoven och kan också se i undersökningen att vi uppfattas som enkla och pålitliga, men vi vill absolut bli ännu bättre.
I undersökningen uppger cirka 40 procent av kunderna att intresset för energifrågor, avtal och tjänster har ökat.
– Det märks verkligen, säger Helene Malmgren. Kunderna som hör av sig till kundcenter är insatta och pålästa på en helt annan nivå jämfört med innan energikrisen och ställer också mer komplexa frågor. Parallellt med det, ser vi en stor ökning i användandet av våra digitala tjänster och ett fortsatt starkt engagemang från kunderna att utveckla tjänsterna tillsammans med oss.
Stark placering i Sustainable Brand Index
Hållbarhet är ett område som blir allt viktigare, inte minst bland företagskunderna. Varumärkesundersökningen SBI (Sustainable Brand Index), som är Europas största oberoende varumärkesundersökning inom hållbarhet, visar att Mälarenergi gjort en stor förflyttning inom Västmanlands län, inom kategorin "El & värme".
– Vi har gått från fjärde till första plats i Västmanlands län, säger Mälarenergis kommunikationschef Louise Anestad. Vi sticker dessutom ut nationellt bland de unga. SBI:s undersökning visar att Sveriges 16–29-åringar anser att Mälarenergi är det näst mest hållbara varumärket, efter Vattenfall. Att, i sammanhanget, lilla Mälarenergi ligger så högt upp och övertrumfar en rad riktigt stora energibolag – det är stort.
Förklaringen? Att både hållbarhets- och kommunikationsarbetet intensifierats kraftigt, enligt Louise Anestad:
– Mälarenergi har inlett en resa där vi regelbundet berättar om våra initiativ och framsteg inom hållbarhetsområde – om konkreta handlingar som också fått utrymme i media. Dit hör exempelvis vårt bergrum, som omvandlas till vad som ser ut att bli världens största energilager för fjärrvärme. Vi syns på ett annat sätt än tidigare och det spelar roll.
Nyckelord
Kontakter
Jenny HolmbergPressansvarigMälarenergi AB
Tel:021-39 54 91Bilder
Om oss
Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är drygt 700 medarbetare som, i samarbete med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Med visionen i fokus, har vi även inlett det vi kallar Resan mot noll: att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. Koncernen omsätter drygt 4 miljarder kronor (2022) och ägs av Västerås stad.
Följ Mälarenergi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mälarenergi
Hovsångerskan från Västerås sjunger i gamla vattentornet8.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hovsångerskan Ann Hallenberg återvänder till barndomsstaden Västerås, för att sjunga ”Gläns över sjö och strand” a cappella – högst upp i det gamla vattentornet på Djäkneberget. Mälarenergis julhälsning 2025 handlar om hållbart vatten och den stora satsningen på PFAS-rening.
Fibra har beviljats statligt stöd för fortsatt utbyggnad av fiber på landsbygden28.11.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Fibra AB har tilldelats statligt stöd från Post- och telestyrelsen (PTS), för utbyggnad av fiberinfrastrukturen på landsbygden i Västerås. I Strängnäs där Fibra också driver stadsnätet har SEVAB Strängnäs Energi, som är nätägare beviljats stöd. Totalt uppgår bidragen till de båda projekten till cirka 11 miljoner kronor och innefattar 124 möjliga hushåll.
Klossfestivalen visar upp Västerås kraftvärmeverk – i lego10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Johannes Törnvall har byggt Västerås kraftvärmeverk med hjälp av 10 000 legobitar – och nu vill Klossfestivalen visa upp jättebygget, för att fler ska kunna se det. ”Bygget handlar om teknik, hållbarhet och innovation och passar perfekt in hos oss”, säger Fredrik Novak, projektledare för Klossfestivalen.
Ljusare läge för fjärrvärmen – priserna har stabiliserats28.10.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
”Fjärrvärmen kommer bli allt viktigare i framtiden”. Det säger Henrik Holm, ny affärsområdeschef för Värme hos Mälarenergi, som gläds över att bränslesituationen stabiliserats – och över att Mälarenergis omskrivna underjordiska energilager bidrar till effektivare drift av kraftvärmeverket i Västerås.
Ljusare läge för fjärrvärmen – priserna har stabiliserats28.10.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
”Fjärrvärmen kommer bli allt viktigare i framtiden”. Det säger Henrik Holm, ny affärsområdeschef för Värme hos Mälarenergi, som gläds över att bränslesituationen stabiliserats – och över att Mälarenergis omskrivna underjordiska energilager bidrar till effektivare drift av kraftvärmeverket i Västerås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


