Mälarenergi har nöjdare kunder än branschen – och rankas högt av unga
Nöjdheten bland energibranschens kunder sjönk under 2023 – men Mälarenergi sticker ut genom att ligga en bra bit över branschsnittet, särskilt bland privatkunderna. Och när hela landets 16–29-åringar ska ranka vilket svenskt energibolag som är mest hållbart, kniper Mälarenergi silverplatsen.
![](/data/images/public/3236664/3401969/a38fc5a8-7bb6-4d01-97f1-939e5efe4474-w_720.jpg)
En undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar att nöjdheten bland privatkunderna i energibranschen i stort var 62,2 under 2023. För Mälarenergis del landade dock siffran på 70,4.
– Det är roligt att vi, även detta år, ligger avsevärt bättre till än branschen i stort, säger Helene Malmgren, ansvarig för digitalt kundmöte inom Mälarenergi. Nöjdheten bland våra kunder har dock gått ner jämfört med 2022. Oron under energikrisen har satt sina spår, både vad gäller kundbeteenden och behov. Vi har arbetat hårt för att möta behoven och kan också se i undersökningen att vi uppfattas som enkla och pålitliga, men vi vill absolut bli ännu bättre.
I undersökningen uppger cirka 40 procent av kunderna att intresset för energifrågor, avtal och tjänster har ökat.
– Det märks verkligen, säger Helene Malmgren. Kunderna som hör av sig till kundcenter är insatta och pålästa på en helt annan nivå jämfört med innan energikrisen och ställer också mer komplexa frågor. Parallellt med det, ser vi en stor ökning i användandet av våra digitala tjänster och ett fortsatt starkt engagemang från kunderna att utveckla tjänsterna tillsammans med oss.
Stark placering i Sustainable Brand Index
Hållbarhet är ett område som blir allt viktigare, inte minst bland företagskunderna. Varumärkesundersökningen SBI (Sustainable Brand Index), som är Europas största oberoende varumärkesundersökning inom hållbarhet, visar att Mälarenergi gjort en stor förflyttning inom Västmanlands län, inom kategorin "El & värme".
– Vi har gått från fjärde till första plats i Västmanlands län, säger Mälarenergis kommunikationschef Louise Anestad. Vi sticker dessutom ut nationellt bland de unga. SBI:s undersökning visar att Sveriges 16–29-åringar anser att Mälarenergi är det näst mest hållbara varumärket, efter Vattenfall. Att, i sammanhanget, lilla Mälarenergi ligger så högt upp och övertrumfar en rad riktigt stora energibolag – det är stort.
Förklaringen? Att både hållbarhets- och kommunikationsarbetet intensifierats kraftigt, enligt Louise Anestad:
– Mälarenergi har inlett en resa där vi regelbundet berättar om våra initiativ och framsteg inom hållbarhetsområde – om konkreta handlingar som också fått utrymme i media. Dit hör exempelvis vårt bergrum, som omvandlas till vad som ser ut att bli världens största energilager för fjärrvärme. Vi syns på ett annat sätt än tidigare och det spelar roll.
Nyckelord
Kontakter
Jenny HolmbergPressansvarigMälarenergi AB
Tel:021-39 54 91Bilder
Om oss
Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är drygt 700 medarbetare som, i samarbete med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Med visionen i fokus, har vi även inlett det vi kallar Resan mot noll: att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. Koncernen omsätter drygt 4 miljarder kronor (2022) och ägs av Västerås stad.
Följ Mälarenergi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mälarenergi
Här blir nätstationen ett konstverk25.6.2024 09:14:28 CEST | Pressmeddelande
Ett konstverk håller på att ta form på Ängsgärdet i Västerås – på en nätstation. "Tillsamman skapar vi en innovativ stad som både driver omställningen framåt och är vacker att vistas i", säger Malin Wallenberg, vd för Mälarenergi Elnät.
Mälarenergi: ”Tempot måste öka i plastfrågan”8.6.2024 15:23:04 CEST | Pressmeddelande
Mälarenergi fortsätter att lyfta problemen med plasten. Den 8 juni sprang därför styrelseordförande Carin Lidman och koncernchef Niklas Gunnar Mälarenergi Stadslopp med sitt eget plastavfall på ryggen.
Styrelseordförande och koncernchef springer med plastavfall – för omställningens skull22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla pratar plast – men det händer för lite och det går för långsamt. Därför gör Mälarenergis styrelseordförande Carin Lidman och koncernchef Niklas Gunnar gemensam sak lördagen den 8 juni. ”Vi springer Mälarenergi Stadslopp med vårt eget personliga plastavfall på ryggen”, säger Carin Lidman.
Kraftstationen Turbinhuset från 1891 är invigt som byggnadsminne – producerar fortfarande el9.4.2024 17:49:14 CEST | Pressmeddelande
Västerås har fått sitt 19:e byggnadsminne: Turbinhuset från 1891, som också är en av Sveriges första kraftstationer. Det var Turbinhusets elproduktion som gjorde att Asea valde att etablera sig i Västerås. ”Då som nu handlar det om att kunna erbjuda rätt energi på rätt plats och i rätt tid”, säger Carin Lidman, ordförande för Mälarenergi.
Storsatsning på elbilsladdning i Mimers bostadsområden i Västerås2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mälarenergi och bostadsföretaget Mimer vill skynda på omställningen och underlätta för elbilsägare i Västerås. Därför genomförs en omfattande utbyggnad av laddmöjligheter i Mimers bostadsområden. ”Vi hoppas kunna installera över 1000 nya laddpunkter i Västerås”, säger Gustav Hanstad, förvaltningschef hos Mimer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum