Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll
Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.
- Det är av största vikt att det angelägna järnvägsunderhållet sker resurseffektivt och med respekt för skattepengarna. Ett återförstatligande skulle medföra en kostnadsökning om en miljard vilket exempelvis motsvarar byte av 200 spårväxlar, säger Stefan Gustavsson, vd Infranord.
Sveriges Radio rapporterade nyligen om slitna spårväxlar som enligt utbytesplanen skulle ha bytts för 10 år sedan - men Trafikverket har varit tvungna att prioritera andra åtgärder. Det måste finns utrymme inom kontrakten för att utveckla nya arbetsmetoder och teknik som kan effektivisera järnvägen.
- Järnvägsunderhållet kan inte slarvas bort i administrativt krångel och ineffektiva åtgärder. Det krävs en politisk borgfred om underhållets organisation. Nu behövs fler innovativa entreprenörer ute i spåren, inte färre, säger Catharina Elmsäter- Svärd vd Byggföretagen.
Kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard uppskattas av Svenskt Näringsliv till 37 miljarder kronor.
Nyckelord
Kontakter
Susanne AnderssonBransch och Kansliansvarig FSJ
Tel:072-503 78 18susanne.andersson@jarnvagsentreprenorerna.seDokument
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
Järnvägsentreprenörerna väl förberedda inför vintern21.11.2023 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag har FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer träffat Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson som bjudit in branschen till möte för att diskutera vad som behövs för att järnvägstrafiken ska stå rustad inför den kommande vintern.
Branschen vill bidra till att Sverige får mer nytta av investerade medel i järnvägen23.8.2023 16:19:07 CEST | Pressmeddelande
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att stärka sin beställarkompetens och redogöra för åtgärder i syfte att öka järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. Järnvägsentreprenörerna vill bidra till att Sverige får mer nytta av investerade medel i järnvägen genom ett hållbart förebyggande underhåll. Det uppnår vi tillsammans med beställaren genom produktivitetsutveckling, innovation samt effektivare underhåll.
Vinnaren av FSJ:s Säkerhetspris presenterades på Train & Rails branschmiddag!26.4.2023 18:45:44 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ arbetar för nollvisionen, ingen ska förolyckas eller bli svårt skadad i sitt arbete. Som ett led i detta arbete har FSJ instiftat ett säkerhetspris.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum