Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll
Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar gällande underhåll uppgick i fjol till 8,16 miljarder kronor. Utan konkurrensutsättning skulle samma underhåll kosta ytterligare en miljard. Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.

- Det är av största vikt att det angelägna järnvägsunderhållet sker resurseffektivt och med respekt för skattepengarna. Ett återförstatligande skulle medföra en kostnadsökning om en miljard vilket exempelvis motsvarar byte av 200 spårväxlar, säger Stefan Gustavsson, vd Infranord.
Sveriges Radio rapporterade nyligen om slitna spårväxlar som enligt utbytesplanen skulle ha bytts för 10 år sedan - men Trafikverket har varit tvungna att prioritera andra åtgärder. Det måste finns utrymme inom kontrakten för att utveckla nya arbetsmetoder och teknik som kan effektivisera järnvägen.
- Järnvägsunderhållet kan inte slarvas bort i administrativt krångel och ineffektiva åtgärder. Det krävs en politisk borgfred om underhållets organisation. Nu behövs fler innovativa entreprenörer ute i spåren, inte färre, säger Catharina Elmsäter- Svärd vd Byggföretagen.
Kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard uppskattas av Svenskt Näringsliv till 37 miljarder kronor.
Nyckelord
Kontakter
Susanne AnderssonBransch och Kansliansvarig FSJ
Tel:072-503 78 18susanne.andersson@jarnvagsentreprenorerna.seDokument
Följ Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer
FSJ välkomnar Trafikverkets nationella plan – men efterlyser tydligare satsningar på innovation och kompetensförsörjning30.9.2025 13:06:11 CEST | Pressmeddelande
FSJ ser positivt på att järnvägens eftersatta underhåll nu ges ett tydligt tidsperspektiv – med målet att hela underhållsskulden ska vara åtgärdad till år 2050. Detta är ett viktigt steg mot ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Ny ordförande för FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer6.5.2025 15:28:10 CEST | Pressmeddelande
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ höll idag den 6 maj årsstämma på järnvägsbranschens mässa Train & Rail.
För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.20.9.2024 11:45:56 CEST | Pressmeddelande
Regeringens aviserade infrastruktursatsning på drygt 1 200 miljarder kronor innebär en ökning med 200 miljarder fram till år 2037. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras.
Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–203710.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.
Järnvägsentreprenörerna väl förberedda inför vintern21.11.2023 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag har FSJ, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer träffat Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson som bjudit in branschen till möte för att diskutera vad som behövs för att järnvägstrafiken ska stå rustad inför den kommande vintern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum