Uppsalahem

Rivningshotade tegelstenar i Stockholm blir hållbara hem i Uppsala

På en tom fastighet i Ulleråker tar Uppsalahem nu ett steg mot en mer hållbar framtid genom återbruk av gyllengula tegelstenar. Initiativet är en del av arbetet med att minska avfall, främja hållbarhet och bevara det som är tidstypiskt i bostadsområdena genom hållbara renoveringar.

Det är 150 år sedan dessa gula tegelstenar började tillverkas i Uppsala, under mitten av 1800-talet blomstrade Uppsala som en industriell knytpunkt, och de bördiga lermarkerna var perfekta för tegeltillverkning. Bergsbrunna tegelbruk blev en ledande producent av det karakteristiska gyllene fasadteglet.

På 1970-talet skulle Uppsalahem bygga 2500 nya bostäder i Gottsunda, och valet av det gula teglet från Bergsbrunna bruk var självklart.

Men nästan 50 år senare, vid renoveringen av en brandskadad fasad i Gottsunda, stod man inför en utmaning.
– Bergsbrunna tegelbruk hade sedan länge stängt, och det var omöjligt att hitta matchande tegelstenar. De nya tegelstenarna som man hittade passade varken i färg eller storlek och måste kapas med 25 mm för att passa, berättar Uppsalahems projektchef, Lars Gustafsson.

Men mitt i problemen med det fick Uppsalahems projekchef, Lars Gustafsson, ett oväntat telefonsamtal från Stockholm. Kristinebergs idrottsplats skulle renoveras, och frågan var enkel: Var vi intresserade av välbevarade tegelstenar?

Räddade från rivning fraktades flera tusen gyllene tegelstenar från Kristineberg till Uppsalahem under sommaren. Nu väntar de på att återigen pryda fasader i Gottsunda och är ett levande exempel på samarbete och hållbar renovering både inom Uppsalahem och över kommungränserna.

Kontakt för frågor:
Linda Ryttlefors, kommunikationschef, telefonnummer: 018-727 34 22, e-post: linda.ryttlefors@uppsalahem.se

Om oss

Vi är Uppsalas ledande bostadsbolag med drygt 17000 bostäder. Totalt har ungefär 30 000 Uppsalabor sin bostad hos oss i områden runt om hela Uppsala. Med vår långsiktiga och målinriktade förvaltning skapar vi trygga och härliga miljöer där många vill bo. Vi är en av Uppsalas största byggherrar och har sedan 1946 byggt fler än 25 000 bostäder.

Följ Uppsalahem

Senaste pressmeddelandena från Uppsalahem

Newsec vinner Uppsalahems upphandling gällande stadsautomation av fastigheter11.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Uppsalahem har inlett en omfattande utvecklingsresa med smarta fastigheter och ett datatdrivet arbetssätt i fokus. En viktig pusselbit i arbetet är upphandlingen gällande stads- och fastighetsautomation, där Newsec nu blir strategisk partner. Samarbetet kommer att omfatta installationsprojekt i närmare 700 fastigheter och nästan 18 000 lägenheter, vilket utgör ett av de största transformationsprojekten i fastighetsbranschen.

Rätt hyresgäst på rätt adress ger trygghet13.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Trygga och trivsamma hem är en av Uppsalahems viktigaste frågor och därför är ordning och reda i våra hus prioriterat. Vi arbetar målinriktat med utreda oriktiga hyresförhållanden, fusk och överhyror. Arbetet har gett resultat och under 2023 tog vi tillbaka 102 hyresrätter, som t ex hyrts ut utan tillstånd i andra hand. Genom erfarenhet och dialog med polis, myndigheter och andra bostadsbolag, vet vi att bostäder som t ex hyrs ut utan tillstånd, skapar otrygghet och kan vara ett tecken på kriminell verksamhet.