Uppsalahem

Ny hållbarhetschef - Jenny Ångman

Välkommen Jenny Ångman, ny Hållbarhetschef på Uppslahem.
 Jenny är född och uppvuxen i Årsta i Uppsala och har varit hyresgäst hos Uppsalahem både i Sävja och Eriksberg. Hon brinner för hållbarhet, innovation och en bättre värld.

– När jag var ung drömde jag om att bli marinbiolog. Jag har hållit på med dykning i över 30 år och trivs till havs. Men jag insåg att jag behövde ett jobb på land och valde mellan miljövetare, journalist och lärare. En sak var iallafall säker, jag ville ha ett jobb där jag fick göra skillnad, världen behöver förändras och jag vill vara en del av den förändringen.

Flytten gick till Göteborg och Jenny utbildade sig till Miljövetare.
– I slutet av min utbildning i Göteborg återvände jag hem för att skriva ett examensarbete om ett vattendrag, Lövstaholmsån, vilket ledde till ett vikariat som miljöstrateg på Sigtuna kommun.

Sedan dess har Jenny fortsatt sin hållbarhetskarriär inom kommun och offentlig sektor. En liten avstickare blev jobbet som VD för det nystartade bolaget Barkarby Science.
– Där fick jag vara med och driva fram innovativa lösningar för hållbar stadsutveckling. Ett projekt som jag är särskilt stolt över är världens första självkörande bussar i linjetrafik, som du kan hitta i SL:s tidtabell.

Med innovation och mobilitet i ryggsäcken blev nästa titel Innovationschef på Järfälla kommun, där hon arbetade med digitalisering och verksamhetsutveckling.
– Men jag har saknat hållbarhetsfrågorna och när jag såg att Uppsalahem sökte en hållbarhetschef såg jag chansen att kombinera min innovationskraft med mitt engagemang för hållbarhet. En möjlighet att skapa positiv förändring för både människor och vår planet.

När Jenny blickar framåt och drömmer om framtidens Uppsalahem säger hon:

– Då har vi uppnått våra mål och är Sveriges bästa bostadsbolag. Vi är klimatneutrala, ett bolag där alla vill arbeta och vi är hyresvärden som alla vill bo hos. Ett bostadsbolag som inte bara har bostäder, utan har skapat ett trevligt samhälle för alla – människor, djur och växter.

Låt oss tillsammans jobba för en cirkulär och hållbar framtid!

Om oss

Vi är Uppsalas ledande bostadsbolag med drygt 17000 bostäder. Totalt har ungefär 30 000 Uppsalabor sin bostad hos oss i områden runt om hela Uppsala. Med vår långsiktiga och målinriktade förvaltning skapar vi trygga och härliga miljöer där många vill bo. Vi är en av Uppsalas största byggherrar och har sedan 1946 byggt fler än 25 000 bostäder.

Följ Uppsalahem

Senaste pressmeddelandena från Uppsalahem

Newsec vinner Uppsalahems upphandling gällande stadsautomation av fastigheter11.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Uppsalahem har inlett en omfattande utvecklingsresa med smarta fastigheter och ett datatdrivet arbetssätt i fokus. En viktig pusselbit i arbetet är upphandlingen gällande stads- och fastighetsautomation, där Newsec nu blir strategisk partner. Samarbetet kommer att omfatta installationsprojekt i närmare 700 fastigheter och nästan 18 000 lägenheter, vilket utgör ett av de största transformationsprojekten i fastighetsbranschen.

Rätt hyresgäst på rätt adress ger trygghet13.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Trygga och trivsamma hem är en av Uppsalahems viktigaste frågor och därför är ordning och reda i våra hus prioriterat. Vi arbetar målinriktat med utreda oriktiga hyresförhållanden, fusk och överhyror. Arbetet har gett resultat och under 2023 tog vi tillbaka 102 hyresrätter, som t ex hyrts ut utan tillstånd i andra hand. Genom erfarenhet och dialog med polis, myndigheter och andra bostadsbolag, vet vi att bostäder som t ex hyrs ut utan tillstånd, skapar otrygghet och kan vara ett tecken på kriminell verksamhet.