IKEM och Unionen ingår avtal om etableringsjobb

IKEM och Unionen har idag, den 19 december, tecknat avtal om etableringsanställningar. Avtalet gäller tjänstemän och gäller från 1 januari 2024. Anställningsformen syftar till att underlätta för långtidsarbetslösa och nyanlända att få jobb.

Henrik Stävberg, förhandlingschef IKEM.
Henrik Stävberg, förhandlingschef IKEM. Fotograf: Bengt Säll

– Etableringsjobb sänker risken och kostnaden för företag att anställa långtidsarbetslösa och andra som idag står långt ifrån arbetsmarknaden. På sikt ska anställningsformen resultera i att fler får tillsvidareanställning. Jag är glad att vi nu träffat avtal med Unionen, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef, IKEM.

Fakta om etableringsanställningar

En arbetstagare som anställs i en etableringsanställning får en del av sin inkomst från staten. Den delen regleras genom förordning (2022:807) om statlig ersättning för arbete i etableringsjobb som träder ikraft den 1 januari 2024.

Etableringsanställningen är en tidsbegränsad anställningsform som kan vara i upp till två år. En arbetstagare med etableringsanställning ska ges möjlighet att delta i SFI samt i andra kortare utbildningar. Till skillnad från andra subventionerade anställningar har etableringsjobben förhandlats fram av Svenskt Näringsliv, LO och Unionen.

IKEM kräver omedelbara åtgärder för ökad elproduktion18.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Industrins elbehov ökar med 88 TWh fram till 2035. Det motsvarar ytterligare nästan två tredjedelar av Sveriges nuvarande elanvändning. Det tidigare prognostiserade tillkommande elbehovet om 70 TWh till år 2030 har senarelagts till år 2032 med anledning av bristerna i svensk elproduktion och elnätskapacitet. Det visar en kartläggning som gjorts på uppdrag av SKGS – ett energisamarbete mellan de elintensiva industriernas branschorganisationer. IKEM kräver nu mindre snack och mer verkstad från politiken.

Industriarbetsgivarna och IKEM: Så ser förutsättningar ut inför avtal 20257.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling och företagens internationella konkurrenskraft påverkar vilka löneökningar Sverige kan hantera. Hur ser förutsättningarna ut inför avtalsförhandlingarna 2025? Välkommen på pressträff med IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Industriarbetsgivarna i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 14 juni kl 9.30.