Svensk Handel

Ingen tydlig juleffekt för modehandeln – dagarna efter jul blir avgörande

Dela

Många handlare inom kläd- och skohandeln sätter sina förhoppningar till en rejäl skjuts i försäljningen inför jul. Hittills verkar det dock som att de tuffare ekonomiska tiderna satt sina spår även när det kommer till julhandeln. Det visar nya siffror från Svensk Handel kring försäljningsutvecklingen under perioden 1–18 december.

Tuffa tider till trots är allt inte nattsvart. Skohandeln ökar under perioden med 2,5%, jämfört med samma datum föregående år. Att en ökning sker kan tillskrivas faktumet att stora delar av Sverige under tidigare delen av december möttes av rejäla snöfall, vilket medförde att fler gav sig ut i handeln för att handla skor och kängor anpassade för årstiden. För klädhandeln är läget desto tuffare. En minskning med 4,1% jämfört med föregående år innebär att verksamma inom branschen nu hoppas på en ordentlig slutspurt innan julafton.

Utveckling 1-18 dec 2023/2022

Utveckling 1-18 dec 2023/2021

Kläder

-4,1%

3,9%

Skor

2,5%

0,5%

- Det är ett styrkebesked att skohandeln hittills under december uppvisar positiva siffror. Trots att situationen för många i branschen är tuff just nu så vet vi med oss att december historiskt är en stark försäljningsmånad, så det är en tuff jämförelsemånad. Med det sagt hade nog många inom såväl kläd- som skohandeln behövt en ännu starkare försäljningsmånad, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Handlarna hoppas på en stark avslutning av december

Siffrorna som presenteras visar på utvecklingen mellan 1–18 december, vilket innebär att alla julklappar ännu inte är inhandlade. Dessutom väntar också den årliga mellandagsrean, samt inköp inför nyårsafton, vilket är tillfällen där modehandeln kan förvänta sig ett fortsatt flöde av kunder.

- De sista dagarna innan jul, då vi handlar de sista julklapparna, brukar alltid vara intensiva dagar för handeln. Vi tror absolut att klädesplagg, eller ett par skor kommer att ligga under granen i år också. Framöver väntar också mellandagsrean och förberedelserna inför nyårsafton, så vi hoppas att modehandeln överträffar den prognos vi presenterar i dag, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sofia Larsen är vd på Svensk Handel
Sofia Larsen är vd på Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye