Mer utbildning och ökad lönsamhet: Så påverkar AI svenska företagares framtid
Artificiell Intelligens kommer sannolikt spela en avgörande roll för svenska företag, enligt en ny undersökning från Svea Bank. Närmare sju av tio bolag svarar att det är ganska eller mycket sannolikt att de kommer använda AI inom fem år. En tredjedel tror också att en integrering av tekniken skulle öka lönsamheten.

Redan idag använder många svenskar AI och landets företagare är inget undantag. På uppdrag av Svea har Novus gjort en undersökning bland Sveriges företag som kartlägger hur de ställer sig till den nya tekniken. Undersökningen har besvarats av fler än 500 bolag och visar att nära hälften har använt AI privat senaste året. På frågan om vad de använt den till hamnar att skriva eller sammanfatta text samt göra research i topp, vilket 58 respektive 56 procent svarat.
AI-boom väntas bland svenska företag
Idag är det 10 procent av företagen som integrerat AI i sin verksamhet, men undersökningen visar att andelen kan komma att växa snabbt närmsta åren. Nära sju av tio, 66 procent, uppger att det är ganska eller mycket sannolikt att tekniken kommer användas i verksamheten inom fem år. Dessutom finns en stark tro på att en implementering av AI skulle leda till ökad lönsamhet. Mer än var tredje företag, 36 procent, tror att en integrering skulle leda till att de blir mer lönsamma.
– Undersökningen visar att vi ser ut att stå inför ett teknikskifte. Många företagare gör en koppling mellan AI och ökad lönsamhet, det visar en hög tilltro på att tekniken gör skillnad. Förmodligen kommer vi de närmsta åren se flera branscher förändras. Både när det kommer affärsmodeller, efterfrågad kompetens och organisation, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank.
Utmaningarna med AI
Det finns dock vissa utmaningar hos de som använder eller överväger att integrera AI i verksamheten. På frågan hur företaget kommer att påverkas av AI under en femårsperiod uppger varannan företagare att de kommer att behöva utbilda personal. Var femte företagare, 21 procent, tror att de skulle behöva byta ut personal och kompetens. Vad gäller personalstyrkan under de kommande fem åren går åsikterna isär. Samtidigt som 17 procent tror att det kommer att innebära färre anställda uppger 16 procent att de tror att det kommer att resultera i fler anställda.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 14 – 31 augusti 2023. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag inom utvalda detaljbranscher. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?
|
Totalt |
|
|
Ja |
31% |
|
Nej |
55% |
|
Vi använder redan AI |
10% |
|
Jag är inte bekant med AI |
2% |
|
Vet ej |
3% |
Har du under de senaste 12 månaderna använt dig av AI privat? (Ex Chat GPT)
|
Totalt |
|
|
Ja |
47% |
|
Nej |
53% |
Hur har du använt dig av AI privat?
|
Totalt |
|
|
För att skriva eller sammanfatta text |
58% |
|
För research |
56% |
|
För att skapa eller redigera bilder |
18% |
|
Annat |
11% |
|
Vet ej |
1% |
Hur sannolikt är det att någon form av AI-teknik kommer implementeras i ert bolag inom fem år?
|
Totalt |
|
|
Mycket sannolikt |
33% |
|
Ganska sannolikt |
33% |
|
Ganska osannolikt |
18% |
|
Mycket osannolikt |
13% |
|
Vet ej |
3% |
I vilken grad tror du att ditt företag skulle blir mer lönsamt av att integrera AI?
|
Totalt |
|
|
I mycket hög grad |
8% |
|
I ganska hög grad |
28% |
|
Varken eller |
44% |
|
I ganska låg grad |
14% |
|
I mycket låg grad |
3% |
|
Vet ej |
3% |
Hur tror du att er organisation kommer att påverkas under en femårsperiod kopplat till integration av AI-teknik? (överväger att integrera AI-teknik, alt vi använder redan AI)
|
Totalt |
|
|
Skulle behöva utbilda nuvarande personal |
50% |
|
Skulle behöva byta ut personal och kompetens |
21% |
|
Färre anställda |
17% |
|
Fler anställda |
16% |
|
Skulle anställa mer personal som är verksamma utomlands |
1% |
|
Annat |
1% |
|
Ingen skillnad |
20% |
|
Vet ej |
3% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum