Loka lanserar 2024 års smak: hallon och rabarber - en hyllning till svensk sommar
Loka kickstartar 2024 med lanseringen av årets nya smak – hallon och rabarber. En frisk och somrig kombination där den lätt syrliga smaken av rabarber balanseras upp med sötman från solmogna hallon. Loka Hallon/rabarber kommer att finnas tillgänglig i servicehandeln från vecka 1 och i dagligvaruhandeln från vecka 3.

Hallon och rabarber, två smaker som har älskats av svenskar sedan 1700-talet, är fantastiska var för sig men blir helt underbara tillsammans. Kombination väcker minnen av ljumma sommardagar i trädgården, där familjer samlades för att njuta av en färsk rabarberpaj med glass och grädde, eller stunderna i hallonlandet där man inte kunde motstå att äta de solmogna söta bären. Allt detta är nu samlat i Lokas nya smak för 2024.
-
Många uppskattar smaksatt vatten som en vardagslyx att unna sig med gott samvete. Efterfrågan är stor för nya goda smaker. Mer än 70 procent av allt buteljerat vatten i Sverige är numera smaksatt. Loka är en både god och nyttig törstsläckare som även uppskattas som alternativ till andra drycker säger Jon Hilander marknadschef för alkoholfria drycker på Spendrups.
Kolsyran i Loka förstärker balansen och lyfter smakerna ytterligare. Loka Hallon/rabarber passar perfekt som en dryck på språng eller till lättare maträtter. Loka är smaksatt med naturliga aromer från riktig frukt och innehåller varken socker eller sötningsmedel.
Loka Hallon/rabarber 50 cl PET finns i servicehandeln från vecka 1, ca pris 23 kronor. I dagligvaruhandeln från vecka 3. 50 cl PET ca pris 11:30, 150 cl PET 10:30, 12x33 cl PET 47 kronor och 33 cl burk 6:50.
Lokas hållbarhetsarbete
I Spendrups anläggning i Hällefors tappas Loka-vattnet på PET-flaska. 2018 invigdes Lokaledningen, en ledning som, genom skog, myrar och sjöar, tar vattnet från Lokabrunnen direkt in i anläggningen. Ledningen ersatte de ca 2 000 lastbilstransporter som årligen gick från källorna i Loka. 2019 ställde Spendrups om till fossilfri energiförsörjning genom att ersätta oljepannor med elpannor, som drivs av förnybar el från vattenkraft. Omställningen ger en koldioxidbesparing på nära 1 000 ton årligen och är en av de större investeringar som är gjorda i Hällefors, cirka 10 miljoner kronor.
Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, har sitt ursprung i hälsokällan med samma namn i Bergslagen. Hit har människor har vallfärdat i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.
För mer information, kontakta:
Jon Hilander, marknadschef för alkoholfria drycker, 0709 737 319
Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67
Bilder



Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum