Återställningsarbetet efter urspårningen på Malmbanan går in i nästa skede
Arbetet med att återställa järnvägen efter urspårningen söndagen den 17 december fortsätter. Haverikommissionen har lämnat rivningsmedgivande på hela sträckan, räl och slipers borstas fram under snön och byte av slipers har påbörjats. De delar av snögalleriet, i närheten av Vassijaure, som skadades har rivits och LKAB arbetar med att röja bort vagnar och pellets från olycksområdet.
Julhelgen blev inte som planerat för många av de som arbetar med återställandet. Istället för en lugn julhelg hemma så har arbetet fortsatt under krävande arbetsförhållanden med sträng kyla, vindar och även snöfall på platsen.
- En stor eloge till alla som arbetar med återställandet, säger Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord vid Trafikverket. Vi har gott samarbete med alla inblandade och det är god stämning trots de väderförhållanden som råder. Statens haverikommission har varit effektiva och gett oss röjningtillstånd allt eftersom. Vi har haft hjälp av norska BaneNor att snöröja norr om olycksplatsen, Kiruna kommun har lånat ut en större rastplats för upplag av slipers, LKAB har sin röjningpersonal på plats och vår entreprenör BDX gör ett oerhört bra jobb.
Omfattningen av urspårningen börjar bli allt tydligare. Omkring 25 000 slipers kommer behöva bytas. 12 stycken rälsbrott har hittills kunnat konstateras och även kontaktledning, växelkomponenter kablar är skadade och behövs bytas. Fortsatt inventering av skador pågår samtidigt som till exempel slipersbyte sker. Det snögalleri som delvis fått rivas kommer att laserscannas för att säkerställa att inget missats vid okulärbesiktningen.
Lördag den 23 december började de första sliprarna bytas. Cirka 10 000 sliprar har hittills transporterats till urspårningsplatsen. Ungefär 7 500 av dessa har transporterats från lager i Gällivare och resterande 18 000 kommer på lastbilar från leverantören i Långviksmon. Från Gällvare har transporterna skett med både lastbil och med hjälp av röjningslok – allt för att få sliprar till platsen så fort som möjligt.
På grund av väderförhållandena har en del av de maskinella resurser som funnits på plats fått användas för snöröjning. Såväl bemanningen som antalet maskiner beräknas tredubblas under veckan. Det kommer vara totalt ca 60 tekniker från hela landet som kommer upp för att arbeta med återställningsarbetet. Även om man har maskiner till hjälp så finns vissa moment som måste hanteras manuellt såsom borttagning av befästning och att justera slipern till rätt position.
- Vi har nu bytt cirka 3700 slipers på tre dagar. Det är ett oerhört högt tempo, berättar Simon Sunna. Det är vad man normalt klarar att byta under sommarförhållanden och det väder som råder i området är långt från sommarväder. Samtidigt pågår fortsatt inventering av skador och planering av kommande växelinläggningar, rälsbyten och vi kommer till exempel att laserscanna snögalleriet för att vara säkra på att vi inte missat något vid okulärbesiktningen.
Trafikverkets entreprenör BDX har mycket personal på plats och de har sett till att det finns både rastkurer och toaletter på plats så att personalen kan gå in och värma sig och undvika köldskador. Hittills har det gått enligt plan men det är fortfarande för tidigt att säga när hela sträckan kan vara återställd och trafik kan återupptas. Eftersom väderförhållandena påverkar i vilken takt som arbetet kan ske så kommer de närmsta dagarna väderprognoser vara särskilt intressanta för de inblandade.
Fakta
Ett malmtåg spårade ur på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik söndagen den 17 december. All trafik på Malmbanan norr om Kiruna är sedan dess stoppad. Urspårningen skedde vid Vassijaure och det var ett fullastat malmtåg på väg mot Narvik som spårade ur. Inga personer skadades vid olyckan. Ungefär 15 km järnväg är skadat och arbetet med återställande pågår.
Kontakter
Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord, Trafikverket, 010-123 48 31
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Sundbyberg och Trafikverket tar gemensamma kliv mot framtiden med utbyggnaden av Mälarbanan19.12.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Sundbybergs stad har nått en viktig milstolpe och kan nu tillsammans gå vidare med den efterlängtade utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av riksintresse, kommer att innebära stora förbättringar för både regional och nationell tågtrafik samt skapa nya utvecklingsmöjligheter för Sundbyberg.
Norrbotniabanan - Infart Luleå16.12.2024 08:27:12 CET | Pressinbjudan
Trafikverket, Sjöfartsverket och Luleå kommun bjuder in till en gemensam presskonferens med anleding av det beslut som är fattat för Norrbotniabanans dragning i Luleå.
Arbeten på Västra stambanan påverkar resenärer12.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med start 4 januari 2025 fram till sommaren 2027 kommer Trafikverket att utföra stora underhållsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena innebär nedsatt kapacitet och förändrade resmönster.
Tågplan 2025: Historisk upprustning och ökat järnvägsunderhåll för bättre punktlighet och kapacitet12.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Söndagen den 15 december börjar Tågplan 2025 att gälla. Där samlas alla tågtidtabeller och tider för alla underhållsarbeten som ska samsas med tågtrafiken. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Trafikverket tar stora steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum