Ving AB

Resetrender från Ving inför 2024

Dela

2023 kom att bli ett starkt reseår. Resandet börjar nu successivt närma sig pre-pandemiska nivåer och hos Sveriges största researrangör Ving ökade antalet resenärer med drygt 20 procent jämfört med året innan. Det bevisades återigen att resor förblir ett av det mest prioriterade områdena som många lägger pengar på, vilket också ser ut att bestå inför 2024. Detta trots ekonomiskt utmanande tider, krig och oroligheter och en svag svensk krona.

Fotograf Eric Josjö, Ving
Fotograf Eric Josjö, Ving

I en nyligen genomförd undersökning från YouGov framgår att hela 21 procent av de tillfrågade kommer att resa mer det kommande året jämfört med i fjol och för 64 procent blir resandet oförändrat. Endast 15 procent uppger att de kommer att resa mindre.*

- Är det något som många värdesätter så är det just resandet. Det finns en stor längtan att få skapa nya semesterminnen och resor är verkligen det som många är minst villiga att ge upp. I oroliga tider blir det dock extra viktigt med trygghet, vilket vi fortsatt kan se är en viktig parameter för resenärerna. Paketresan har onekligen fått en renässans, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Resmönstret under 2023 präglades av en stark Greklandsommar där både volymer och intresset att återvända till omtyckta grekiska öar, stora som små, fick ett uppsving. Vings största semesterland var dock Spanien, där både Gran Canaria och Mallorca blev de i särklass största destinationerna. 2023 var också året då resenärerna återvände mer och mer till de stora metropolerna som London, Rom och Barcelona. Många blickade också österut igen till städer som exempelvis Prag som tog sig in på topp-fem listan över mest besökta storstäder och dit ökade antalet resor ökade med 119 procent jämfört med året innan. De mer exotiska resmålen dominerades av Maldiverna och Mauritius, men det fanns även en ökad nyfikenhet för andra resmål i Indiska oceanen som Sri Lanka och Zanzibar.

Hit reste vi 2023

Mest populära charterdestinationer Mest populära storstäder
1. Gran Canaria 1. London
2. Mallorca 2. Rom
3. Cypern 3. Barcelona
4. Rhodos 4. Palma
5. Kreta 5. Prag

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I kristallkulan inför 2024

Inför det kommande året ser Ving nedan resetrender.

1. Dupes of charter

En växande resetrend är att resa till så kallade ”destination dupes”, dvs platser som kan liknas vid dubbelgångare till andra mer berömda och välbesökta resmål, men som ofta är mer lättillgängliga och prisvärda. Gemensamt är att de har en liknande atmosfär eller att de visuellt påminner om de mer ”hypade” föregångarna. På Vings charterdestinationer finns många platser att besöka under semestern som för tankarna till mer välkända resmål och attraktioner runtom i världen.

”Dubbletterna på charterfavoriterna är perfekta alternativ att lägga till minnesbanken och föreviga med kameralinsen utan att man för den sakens skull behöver resa till andra sidan jordklotet”, säger Claes Pellvik.

Naturupplevelser:

  • Maspalomas sanddynor, Gran Canaria – Sahara
  • Madeira – Hawaii
  • Orotava-dalen, Teneriffa - Borneo

Strandnära metropoler:

  • Las Palmas, Gran Canaria – Rio de Janerio, Brasilien
  • Palma, Mallorca – Barcelona, Spanien
  • Split/Hvar, Kroatien – St Tropez, Frankrike
  • Lissabon, Portugal – San Francisco, USA

Sevärdheter:

  • Undervattensmuséer: Ayia Napa Cypern – Cancun, Mexiko
  • Amfiteater: Perge Aspendos, Side/Turkiet – Colosseum, Rom/Italien
  • Akropolis: Aten – Lindos, Rhodos

Paradisstränder:

  • Es Trenc, Mallorca och Elafonissi, Kreta, Zlatni Rat, Brac/Kroatien– Karibien/Maldiverna

Aktiviteter:

  • Snorkling: Makadi Bay, Egypten – Maldiverna
  • Kitesurfing: Costa de Fragata, Sal/Kap Verde – Kite Beach, Kapstaden, Sydafrika

2. Solo-resor

Förr ansågs ensamresandet ofta vara något exotiskt och kontroversiellt. Idag är solo-resor något helt annat och en reseform som är här för att stanna, oavsett om man är digital nomad, vill träffa nya människor eller bara uppleva världen på egen hand. Av Sveriges dryga 10 miljoner invånare bor cirka 2 miljoner i ensamhushåll, enligt statistik från Statistikmyndigheten, SCB**. Det gör Sverige till det mest singeltäta landet i världen. Av dem, men också bland par och familjer, ökar nyfikenheten för solo-resande och allt fler ser fördelarna med att resa på egen hand. Många som lockas av att resa själv vill också göra det med likasinnade, tex på en tränings-/temaresa som yoga, vandring eller cykling. Med ett mer flexibelt arbete bäddar även solo-resande för workation där semestern kan kombineras med jobb på distans. Hos Ving är solo-resandet som allra störst bland träningsresenärerna, men det finns även ett ökat intresse för reseformen generellt.

”Bara i år har intresset för solo-resor ökat markant. Andelen på ving.se som sökt en solo-resa utgör en betydligt större andel av sökningarna jämfört med tidigare år. Hela 12 procent av den totala andelen som sökte efter en resa i år gjorde det för bara 1 person, vilket är en ökning med 70 procent bara jämfört med i fjol”, säger Claes Pellvik, som även lyfter fram Vings produkt Ving Solo, där solo-resenärer kan ta del av erbjudanden som tex slopade eller rabatterade hotellrumstillägg.

 3. Generations-/jubileumsresor 

Pandemin slog på många sätt ett ackord för familjens betydelse och de gemensamma upplevelser som skapas när vi reser. Pandemin var också perioden då många tvingades ställa in planerade resor för att fira såväl examens- och födelsedagar som andra högtider. När vi inte längre är begränsade att resa vill vi ta igen förlorade resor och skapa nya minnen tillsammans över generationsgränserna. Bara det senaste året har bokningarna av sk storfamiljsresor hos Ving ökat med 20 procent och allt tyder på att trenden kommer få ännu starkare fäste under 2024.

”Vi har sett att tregenerationsresorna med mor- och farföräldrar, barn och barnbarn ökar år för år, men det tog verkligen fart under 2023. Man vill unna sig och prioriterar tid med nära och kära. Och att resa och skapa nya minnen tillsammans är kanske den finaste presenten man kan ge varandra. Där har vi onekligen en fördel med vår anpassade familjeprodukt som bäddar för ett gemensamt semestrande där alla kan hitta något som passar dem, såväl unga som gamla”, säger Claes Pellvik.

4. ”Bubblarna” Kap Verde och Egypten

Kanarieöarna med Gran Canaria i spetsen blir den i särklass största destinationen i Vings utbud även 2024, likväl som att topplistan domineras av flera klassiska semesterfavoriter i Medelhavet. Fler och fler får dock upp ögonen för de prisvärda och lite mer exotiska resmålen Kap Verde och Egypten. Resmålen kvalificerar sig ännu inte i topp, men med ökade volymer och en ökad efterfrågan finns de mycket som tyder på att resmålen blir givna favoriter som några av svenskarnas mest populära vinterdestinationer.

"Många ser både Kap Verde och Egypten som spännande alternativ till de mer välbekanta Kanarieöarna. Vi ser ett stort intresse för dessa medeldistansresmål till innevarande vinter och allt tyder på att ”bubblarna” tar för sig även kommande vinter", säger Claes Pellvik.

Allra populärast inför kommande sommar är föga förvånande Mallorca, men även till sommaren 2024 lockar den grekiska övärlden. En destination på uppsving är dock Cypern dit allt fler väljer att resa. Cypern hamnar nu på topp 3 över de mest populära sommardestinationerna och på topp 5 sett till hela året.

Hit reser flest svenskar med Vings charter 2024

1. Gran Canaria
2. Mallorca
3. Rhodos
4. Cypern
5. Kreta

____________________________________________________________________________________

*YouGov enkätundersökning på uppdrag av Nordic Leisure Travel Group, genomförd 15-20 november 2023, med 2.013 representativt utvalda respondenter i Sverige.

**Statistikmyndigheten, SCB:s, statistik över svenska hushåll Hushåll i Sverige (scb.se), senast uppdaterad 2023-12-19

Kontakter

Bilder

Allt fler lockas av solo-resor. Fotograf Sara de Basly, Ving
Allt fler lockas av solo-resor. Fotograf Sara de Basly, Ving
Ladda ned bild
Gernations-/jubieleumsresor har ökat med 20 % senaste året. Fotograf Eric Josjö, Ving
Gernations-/jubieleumsresor har ökat med 20 % senaste året. Fotograf Eric Josjö, Ving
Ladda ned bild
Dupe destination Kap Verde, fotograf Agneta Renebo, Ving
Dupe destination Kap Verde, fotograf Agneta Renebo, Ving
Ladda ned bild
Madeira -Europas Hawaii, fotograf Nicholas Pitt, Ving
Madeira -Europas Hawaii, fotograf Nicholas Pitt, Ving
Ladda ned bild
Gran Canaria, svenskarnas favoritresmål nr 1, fotograf Mats Högberg, Vin
Gran Canaria, svenskarnas favoritresmål nr 1, fotograf Mats Högberg, Vin
Ladda ned bild
Elafonissi Beach på Kreta - Medelhavets svar på Karibien, fotograf Eric Josjö, Ving
Elafonissi Beach på Kreta - Medelhavets svar på Karibien, fotograf Eric Josjö, Ving
Ladda ned bild
London i topp när svenskarna valde storstad 2023, fotograf Sara de Basly, Ving
London i topp när svenskarna valde storstad 2023, fotograf Sara de Basly, Ving
Ladda ned bild
Cypern, en destination på uppsving 2024, fotograf Nicholas Pitt, Ving
Cypern, en destination på uppsving 2024, fotograf Nicholas Pitt, Ving
Ladda ned bild

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”23.8.2024 08:37:02 CEST | Pressmeddelande

När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.

Skolstart och räntesänkning får svenska barnfamiljer att sukta efter nya ”reslov”21.8.2024 09:19:21 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har knappt hunnit slå upp sina portar och semestrarna knappt avslutats innan svenskarna vill försäkra sig om en resa till varmare breddgrader, i synnerhet inför loven. Hos Sveriges största researrangör, Ving, har försäljningen av höstlovsresor ökat med 42 procent de senaste tre veckorna jämfört med veckorna dessförinnan och redan nu har 20 procent fler bokat en resa vecka 44 jämfört med i fjol. Gårdagens räntebesked fick dessutom resebokningarna att rusa. Ving såg direkt en ökning på 21 procent.

Kasserade lakan och frotté från Vings hotell får nytt liv i ny produktserie18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Vings strävan att minska sitt klimatavtryck är en viktig del att hitta lösningar för återbruk av produkter som inte längre används, såsom handdukar och lakan. Ett samarbete har därför inletts med upcycling-företaget Reused Remade och tillsammans med dem kan Sveriges största researrangör nu för första gången ge kasserade hotelltextiler nytt liv i form av en helt ny produktserie med bla necessärer, totebag, tygväska och hårturban. Produkterna kommer att kunna köpas på Vings egna familje- och vuxenhotell från slutet på juli.

Ostadigare sommarväder skapar rusning efter resor11.6.2024 08:14:27 CEST | Pressmeddelande

Högsommartemperaturerna och solskenet som många svenskar vant sig vid under maj och början på juni ser nu att vara ett minne blott. Och i takt med att kvicksilvret dalat rejält de senaste dagarna med regn, åska och blåst som dragit in över landet kom reslusten som ett brev på posten. Sveriges största researrangör, Ving, vittnar om både en väder- och skatteåterbäringseffekt då försäljningen av resor i helgen ökade med hela 60 procent jämfört med samma tid i fjol.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye