Din Bil vill förändra branschen genom att låta kunden styra
Din Bil är en av de äldsta och största aktörerna på den svenska bilmarknaden. Men det är en bransch i stor förändring som påverkas av elektrifiering, digitalisering, infrastruktur och klimatomställning. Det i sin tur gör att kundernas krav och beteenden förändras. Din Bil anpassar och utvecklar nu sitt erbjudande för att framtidssäkra sin roll på marknaden.
Idag behöver kunden inte äga bil för att ha tillgång till den. Utbudet växer och valmöjligheterna är fler. Men samtidigt ökar komplexiteten. Vad passar mina behov bäst? Hur ska jag finansiera? Äga eller leasa? Frågorna är, med all rätt, många.
– Ena dagen ska du ha diesel, andra dagen ska du ha el. I nästa sekund går det inte att få tag på nya bilar för att en färja fastnat i Suez. Landskapet är otroligt komplext och våra kunder letar efter någon som är på deras sida. Någon som de kan lita på och be om råd anpassat efter behov och livssituation, säger Jens Wetterfors, vd Din Bil.
Med detta som bakgrund låter Din Bil nu kunden ta en större roll i affären. Arbetet framåt går ut på att optimera kundresan och vara tillgängliga när det behövs och i det forum kunden önskar. Genom att jobba successivt med att göra mötet med kunden ännu bättre kommer ett starkare tjänsteerbjudande utvecklas och en tydligare roll skapas.
– Bilägandet kommer med massa huvudbry. Stenskott, däckbyte, skatter och laddning. Det är inte rimligt att man måste vara både mekaniker och omvärldsanalytiker bara för att äga en bil. Detta vill vi förändra. Vi är inte där än. Men vår målsättning är tydlig: att kunna erbjuda bekymmersfria mobilitetslösningar, säger Jens Wetterfors.
I ett första steg att förtydliga sin roll kommer nu hela företaget att samlas under, och kommunicera som, Din Bil. Tillsammans med varumärkesbyrån Kurppa Hosk har Din Bil dessutom skapat ett nytt uttryck och en ny riktning för varumärket. Det nya löftet handlar om mobilitet på dina villkor. Något som också syns på den nya sajten.
– Den nya strategin och visuella identiteten sätter grunden för framtidens upplevelse, där varje bil inte bara representerar en produkt, utan en unik resa för varje kund, säger Jens Wetterfors.
Din Bil, vars rötter sträcker sig ända tillbaka till 1948, samlar idag några av de starkaste bilvarumärkena i världen under ett och samma tak. Från Trelleborg i söder till Hudiksvall i norr kan kunden välja mellan Volkswagen, Volkswagen transportbilar, Škoda, SEAT, CUPRA, Audi, Porsche och Europcar. 2023 kundlevererade Din Bil 67000 bilar och omsatte 24 miljarder. Din Bil har 2400 anställda och finns på 68 ställen i Sverige.
Kontakter
Jens Wetterfors, VD Din Bil Sverige
Tel: 0733-40 00 30
E-post: jens.wetterfors@dinbil.se
Länkar
Din Bil Sverige AB är en del av Porsche Holding Salzburg GmbH och är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. Vi representerar märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Škoda, SEAT, CUPRA, Audi, Porsche och Europcar på den svenska marknaden och har totalt 68 anläggningar i regionerna Stockholm, Göteborg, västra Skåne och Gävleborg-Dalarna.
Följ Din Bil
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Din Bil
Nordens första Porsche NOW öppnar i Nacka Forum6.9.2024 11:01:04 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i den kommande etableringen av ett nytt Porsche Center i Nacka öppnas nu Nordens första Porsche NOW i shoppingcentret Nacka Forum öster om Stockholm.
Din Bil och Life in Mind räddar liv på vägarna22.4.2024 13:59:30 CEST | Pressmeddelande
Din Bil, en av Sveriges största återförsäljare av nya och begagnade bilar, har tillsammans med Life in Mind startat ett projekt för att främja säkerheten på våra vägar och öka civilkuraget i samhället.
Din Bils väg mot en hållbar framtid22.3.2024 10:47:14 CET | Pressmeddelande
Ordet hållbarhet finns på allas läppar idag. För företag är hållbarhet en hygienfaktor, både om du vill locka till dig kompetenta medarbetare och vara konkurrenskraftig. Bilbranschen har traditionellt sett inte varit bäst i klassen när det kommer till hållbarhet, men det har successivt förändrats till att idag vara ett självklart och prioriterat område.
Din Bil fortsätter växa organiskt och ökar omsättning till 24.3 miljarder under 20236.2.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Drygt 67 000 nya och begagnade bilar levererades till kunder i Stockholm, Göteborg, Malmö och Gävleborg-Dalarna. En ökning med 19% i en utmanande totalmarknad Nya personbilar från Din Bil ökade med 7 %, medan totalmarknaden låg i princip stilla. Marknadsandelen landade på 25,5% Transportbilsaffären ökade med 32% där Din Bil, klart mer än marknaden Starkt år för servicemarknaden med en tillväxt på 12% Omsättningen ökade organiskt med 13% till 24,3 miljarder kronor En ny varumärkesplattform för Din Bil har lanserats under 2023
Din Bil tar steget och blir arbetsmiljöcertifierade28.6.2023 10:30:59 CEST | Pressmeddelande
Din Bil blir en av de första bilåterförsäljarna i Sverige att certifiera sig inom arbetsmiljö.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum