Finansiering av järnvägsplan för dubbelspår Luleå-Boden är nu klar
Trafikverket har nu säkrat finansiering för att ta fram järnvägsplanerna för dubbelspår mellan Luleå och Boden.
I den nationella transportplanen för 2022-2033 saknas anslag för att finansiera ett dubbelspår på sträckan. Men Trafikverket har parallellt med att föra diskussioner om förskottering med LKAB, H2 Green Steel och Region Norrbotten även undersökt möjligheten att lösa finansieringen via våra egna anslag. Vid översynen av Trafikverkets planerade åtgärder så kan inte alla genomföras i den takt som planerats. Detta gör att Trafikverket skulle kunna tidigarelägga planarbetet till att starta redan i år.
- Det här betyder att vi inom kort kommer att dra igång arbetet med att ta fram planerna. Vi har sedan tidigare sett över möjligheterna att kapa ledtiderna för att snabba på arbetet, och vi tror att vi kan korta av tiden med omkring två år, vilket innebär att vi bäddar för en möjlig byggstart ungefär 2029, säger Helena Eriksson, regiondirektör, Norra regionen, Trafikverket.
Kostnaden för att ta fram järnvägsplaner beräknas bli cirka 200 miljoner kronor. Totalkostnaden för att bygga dubbelspår på sträckan beräknas till ca 5 miljarder (prisnivå 2021). Trafikverket saknar ännu medel för byggnation.
Dubbelspåret är viktigt för att möta den gröna omställningen
Åtgärderna i infrastrukturen för att möta den gröna omställningen i norra Sverige kan inte vänta. Godstransporter och befolkning ökar och behovet av bra förutsättningar för arbetspendling ökar nu och under de närmaste åren. Luleå-Boden är en av de sträckor där kapaciteten behöver öka. Företagen inom den gröna omställningen ser en utbyggnad av järnvägsinfrastrukturen som en förutsättning för deras framtida verksamhet.
2030 beräknas kapaciteten på den enkelspåriga sträckan inte räcka till för alla som vill trafikera den. Flera olika etableringar är då igång, vilket leder till upp mot 91 tåg per dygn. Därför bedömer Trafikverket att det finns behov av ett komplett dubbelspår mellan Luleå och Boden.
Ett dubbelspår innebär även förbättrade förutsättningar för persontrafik på sträckan. Med tillkommande företagsetableringarna beräknas efterfrågan av arbetsresor öka och behov av förbättrad kollektivtrafik för att möjliggöra kompetensförsörjningen i Luleå och Boden.
Faktaruta om dubbelspåret
Åtgärden dubbelspår Luleå-Boden innebär en komplett dubbelspårsutbyggnad av den idag 35 km långa enkelspåriga sträckan. Åtgärdens omfattning förutsätter att ny mötesstation och partiellt dubbelspår (cirka 3 km) på sträckan Sävastklinten - Norra Sunderbyn är byggt (ett arbete som nu pågår). I Regeringens fastställelse av nationell plan 2022-06-07 ingår ingen finansiering till dubbelspåret Luleå-Boden. Trafikverket fick dock i samma beslut i uppdrag att ”fortsätta utreda förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad till dubbelspår på stambanan genom övre Norrland mellan Luleå och Boden”.
Kontakter
Helena Eriksson, regiondirektör, Norra regionen Trafikverket, 010-123 93 74
Peter Jonsson, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 42 20
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum