Hyresgästföreningen  Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Viskaforshem vill höja hyrorna med 7,95 procent

Kommunägda Viskaforshem vill höja hyrorna med 7,95 procent från och med den 1 april. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen.

Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen Inga restriktioner Hyresgästföreningen

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Viskaforshem, kallar till förhandling och presenterar sitt krav på 7,95 procent i hyreshöjning från och med 1 april. Hyresgästföreningen, som representerar Viskaforshems 473 hyreshushåll i förhandlingarna, konstaterar att bolagens yrkande inte tar hänsyn till hyresgästernas svåra situation.

– Många hyresgäster prövas hårt av den levnadskostnadskris som pågår och en hyreshöjning på närmare åtta procent är inget alternativ för oss. Vi kommer att göra vårt bästa för att nå en överenskommelse som är så bra för hyresgästerna som möjligt, samtidigt som den också tar hänsyn till bolagets situation, säger Stefan Lindborg, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

För en genomsnittlig tvåa skulle Viskaforshems krav innebära en höjning med 453 kronor i månaden eller 5 436 kronor per år, det vill säga en extra månadshyra.

Förhandlingen startar den 16 januari.

Följ Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 49 privata fastighetsägare i Trollhättan och Lilla Edet10.4.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars begärde Hyresgästföreningen att medling skulle genomföras i förhandlingarna med Fastighetsägarna GFR om den årliga hyreshöjningen för de fastigheter i Trollhättan och Lilla Edet som organisationen förhandlar. Initiativet togs för att undvika den osäkerhet som en process hos skiljeman skulle kunna innebära. Efter medling har parterna nu kommit överens om årets hyreshöjning för de 1 349 hushåll som berörs av förhandlingarna.

Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos tio privata fastighetsägare i Åmål10.4.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars begärde Hyresgästföreningen att medling skulle genomföras i förhandlingarna med Fastighetsägarna GFR om den årliga hyreshöjningen för de fastigheter Åmål som organisationen förhandlar. Initiativet togs för att undvika den osäkerhet som en process hos skiljeman skulle kunna innebära. Efter medling har parterna nu kommit överens om årets hyreshöjning för de 200 hushåll som berörs av förhandlingarna.

Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 51 privata fastighetsägare i Uddevalla och Lysekil10.4.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars begärde Hyresgästföreningen att medling skulle genomföras i förhandlingarna med Fastighetsägarna GFR om den årliga hyreshöjningen för de fastigheter i Uddevalla och Lysekil som organisationen förhandlar. Initiativet togs för att undvika den osäkerhet som en process hos skiljeman skulle kunna innebära. Efter medling har parterna nu kommit överens om årets hyreshöjning för de 1 516 hushåll som berörs av förhandlingarna.