SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm tackar alla som inte ringt i onödan – men 112-rekord slogs redan före midsommar

Dela

Sommarlov, sol och semestrar leder till ett ökat tryck på 112. Trycket väntas bli ännu högre under midsommar, men rekord slogs redan förra helgen 17 juni med 17 503 samtal under ett dygn.

Midsommarkrans

– Midsommarhelgen är alltid intensiv för oss, men de volymer vi såg förra helgen slog alla gamla rekord. Alla som inte ringer i onödan nu gör en samhällstjänst, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef SOS Alarm.

Förra helgen bjöd på solsken och värme runt om i landet tillsammans med sommarlovsavslutningar och studentfiranden. Lördag 17 juni slogs nytt rekord i antal 112-anrop på ett dygn. Med 17 503 samtal var det 130 fler anrop än det tidigare dygnsrekordet under nyårsdagen 2010.

Högt tryck väntas i år igen

Under midsommar förra året inkom nästan 14 800 samtal, vilket motsvarar 25 procent fler nödsamtal jämfört med ett vanligt lördagsdygn. Till årets midsommarfirande förbereder SOS Alarm inför ett ökat tryck, inte minst med bas i att det redan inkommit 45 000 fler samtal i juni jämfört med 2022.

– Det är ett ökande samtalstryck till 112, och det är viktigt att enbart ringa till oss när nöden verkligen kräver det. Under våren har vi trots ett mycket högt tryck på nödnumret lyckats sänka svarstiderna till ett snitt på 12,5 sekunder. Det är vi stolta över och kommer fortsätta att arbeta hårt för att leverera rätt hjälp i rätt tid till alla som verkligen behöver det, säger kommunikationschef Staffan Ekengren med hänvisning till att en tredjedel av 112-samtalen är felringningar.

SOS Alarm tackar alla som inte ringer i onödan

Varje dag får SOS Alarms operatörer ta emot samtal från personer som exempelvis larmar om en redan rapporterad händelse, har ett icke-akut vårdbehov eller vars mobil fickringt 112 i onödan.

Nu inleder SOS Alarm en kampanj som tackar alla som inte ringer 112 i onödan. En undersökning genomförd under våren av Mistat på uppdrag av SOS Alarm visar att 100 procent av svenskarna vet vilket nummer man ska ringa i akuta lägen. Trots detta ligger antalet felringningar och icke-akuta samtal på mer än 30 procent - ungefär 1 miljon samtal om året.

– Vi vill säga tack till alla som inte ringer i onödan i midsommar. Det gör att de som verkligen är i nöd får hjälp snabbare. Att inte ringa i onödan räddar liv, berättar Staffan Ekengren som uppmanar alla att ta reda på vilka nummer du ska ringa, före olyckan eller krisen slår till.

Det finns flera verktyg som allmänheten kan använda och som hjälper till att förhindra felringningar.

– Vi kan tillsammans minska trycket på nödnumret genom att ladda ner 112-appen som informerar om pågående händelser och genom att stänga av den automatiska funktionen på mobiltelefonen som gör att 112 kontaktas i onödan, säger Staffan Ekengren.

Fakta: Ring rätt nummer i midsommar

112: Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Via 112 når du även jourhavande präst vid behov.

113 13: Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

1177: Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. (Vid akuta, livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112).

114 14: Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

Relaterade länkar

Kontakter

Bilder

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm och Västra Götalandsregionen ingår nytt partnerskapsavtal5.9.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götalandsregionen har beslutat om ett nytt partnerskapsavtal med SOS Alarm. Partnerskapet innebär att SOS Alarm och Västra Götalandsregionen inleder ett nytt samarbete gällande hanteringen av larmtjänsten. SOS Alarm får i uppdrag att ombesörja den initiala bedömningen genom prioritering av vårdsökande på 112. Västra Götalandsregionen (Sjukvårdens larmcentral, SvLc) hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2024 och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Region Stockholm och SOS Alarm ingår nytt samarbetsavtal28.8.2024 08:52:07 CEST | Pressmeddelande

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Stockholm har beslutat om ett nytt samarbetsavtal med SOS Alarm. Avtalet innebär att SOS Alarm får i uppdrag att prioritera vårdärenden samt dirigera ambulanser och vissa andra prehospitala resurser. SOS Alarm kommer även att hantera Sms-livräddare vilket innebär att privatpersoner som ansluter sig i appen Sms-livräddare kan larmas till ett befarat hjärtstopp för att påbörja en hjälpinsats i väntan på ambulans. Avtalet löper under två år med möjlighet till förlängning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye