SOS Alarm Sverige AB

Polisen och SOS Alarm i nytt samarbete

Dela

Polismyndigheten och SOS Alarm har ingått en överenskommelse som innebär att man delar mer information med varandra och att SOS Alarm snabbare kan överföra informationen till polisen. Förbättringen kommer främst att märkas vid larm som rör händelser där både polis, räddningstjänst och ambulans kan behövas, som trafikolyckor.

Operatör som visar något på sin dator.

Syftet är att få en mer effektiv och snabb framkörning till platsen. Just nu pågår en pilot i polisregion Nord och Väst där SOS Alarm redan vid samtalet överför positioneringen, alltså den geografisk platsen och uppgifter om händelsen till polisen. Om piloten faller väl ut ska arbetssättet införas i hela landet under 2023.

- De här åtgärderna gör att den som larmar får hjälp snabbare, säger Jonas Hysing, chef för Nationella kontaktenheten vid Noa.

- Jag är mycket glad över överenskommelsen och vår övertygelse är att insatser vid akuta händelser nu kan bli ännu mer effektiva, säger Madeleine Raukas, VD SOS Alarm.

För den som ringer ett nödsamtal till SOS Alarm där det redan i ett inledande skede står klart att flera blåljusorganisationer involveras i händelsen, är målet att operatören håller hela samtalet med inringaren för att samla in upplysningar. Operatören delar under tiden uppgifter till polisen som kan agera på uppgifterna. Operatören kan även koppla in polisen på en medlyssning av samtalet.

- Det gör hela processen från larmsamtal till utkörning mer effektiv. Den som larmar behöver i många fall inte intervjuas på nytt av exempelvis polisens regionledningscentral, utan då har informationen redan överförts liksom den exakta positioneringen säger Jonas Hysing.

Samarbetet med SOS Alarm fördjupas även vid samhällskriser genom att Polismyndigheten och SOS Alarm tar fram gemensamma lägesbilder.

Vid en större händelse tar SOS Alarm en stor mängd larmsamtal och kan därmed snabbt sammanställa data för en lägesbild. Polisen bidrar i sin tur med sin lägesbild vid händelser med snabba förlopp, exempelvis terroristattacker. Det underlättar för SOS Alarm att ge en aktuell bild till andrablåljusorganisationer.

Bakgrund

Varje år hanterar SOS Alarm ca 700 000 samtal till 112 som kopplas över till Polismyndigheten. Utöver dessa akuta nödsamtal inkommer ytterligare ca 100 000 samtal som av SOS Alarm hänvisas till Polismyndighetens telefonnummer 11414 för icke akuta ärenden.

Ytterligare dagliga kontakter mellan SOS Alarm och Polismyndigheten tas exempelvis då SOS Alarm meddelar Polismyndigheten vid händelser där kommunal räddningstjänst eller ambulans larmas, vid andra typer av samverkanslarm, eller om myndigheten behöver återkoppla eller efterfråga något hos SOS Alarm eller vice versa.

Kontakt

Pressjour SOS Alarm

Telefon: 08-205 307

e-post press@sosalarm.se

Polisens nationella mediecenter

Telefon: 010-56 391 70

Kontakter

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande

Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye