Årets majblomma: ett blad saknas!
Nya blomman en symbol för arbetet mot barnfattigdom.
![Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad, som en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige.](/data/images/public/2159100/3406396/02acd825-e4e7-4ea7-a1ba-a373b0168779-w_720.jpg)
I dag lever 1 av 10 barn i Sverige i ekonomisk utsatthet* och Majblomman har under lång tid märkt att barnfamiljers behov av stöd har ökat. Detta är bakgrunden till att årets majblomma har en unik design: 1 av 10 blomblad saknas. Det avslöjades när 2024 års lila majblomma visades upp på Björngårdsskolan i Stockholm. På plats var årets designer Alexis Monnakgotla Svensson, 16 år:
- Det känns fantastiskt att ha vunnit Majblommans designtävling och spännande att blomman ser annorlunda ut i år. Bladet som fattas är en symbol för en viktig fråga.
Majblommans generalsekreterare Åse Henell:
- Att rycka bort det tionde blombladet kan låta brutalt, men vi vill markera hur allvarligt vi ser på det ekonomiska läget ur barnperspektiv. Vi hoppas och tror att svenska folket kommer att förstå symboliken. Det är tufft för många barnfamiljer, särskilt efter två år av ökade levnadskostnader och inflation. Den udda majblomman är en påminnelse om statistiken: 1 av 10 lever i barnfattigdom.
Majblommans lila färg har inspirerats av gemenskapen med en kompis, berättar designern Alexis :
- Min kompis heter Viola, så majblomman blev violfärgad! Vi blev bästisar på ett teaterläger, och juryn fastnade för min motivering där jag skrev om det. Majblomman jobbar ju för att alla barn ska få hålla på med aktiviteter på fritiden.
Majblomman är en barnrättsorganisation och delar ut ekonomiskt stöd till barn i familjer som inte har råd med vanliga men viktiga saker. Det handlar om allt från varma vinterkläder till avgifter för fritidsaktiviteter.
- Om man vill ha ett fritidsintresse så är det för dyrt för många. Barn och ungdomar har väldigt olika förutsättningar. Mycket beror på vilken skola man går på och vilka möjligheter föräldrarna har. Så borde det inte vara, säger Alexis Monnakgotla Svensson.
Säljstart 10 april
Den 10 april är det säljstart för cirka 40.000 barn över hela landet. Blomman som saknar ett blad kommer att säljas i barnens webbshoppar och i Majblommans webbutik. Klassiska majblommor, kransar, klistermärken och pins kommer att säljas samtidigt.
För mer information, välkommen att kontakta generalsekreterare Åse Henell eller pressekreterare Liv Landell Major.
* Källa: Rädda Barnens barnfattigdomsrapport
Kontakter
Åse HenellGeneralsekreterare
Tel:076 007 06 18ase.henell@majblomman.seLiv Landell MajorPressekreterare
Tel:+0708742713liv.landell@majblomman.seBilder
![Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad, som en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige.](/data/images/public/2159100/3406396/02acd825-e4e7-4ea7-a1ba-a373b0168779-w_240.jpg)
![Majblommans designer 2024 heter Alexis Monnakgotla Svensson och bor i Stockholm.](/data/images/public/2159100/3406396/7d19e80f-691a-43b1-b436-00a0bdb22310-w_240.png)
![Årets majblomma är violfärgad och saknar ett blad - en påminnelse om barnfattigdomen i Sverige.](/data/images/public/2159100/3406396/c154a6d9-e59f-4bb9-afb2-c9c5541d681f-w_240.jpg)
![Årets majblomma saknar ett av sina tio blad, som en påminnelse om att en av tio lever i barnfattigdom.](/data/images/public/2159100/3406396/9fd02ada-461d-4416-92a5-906c47e684dd-w_240.png)
![](/data/images/public/2159100/3406396/763a8ad0-c466-4b92-b9d3-c6196bee039e-w_240.png)
Om oss
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Viola blir Majblommans ungdomsreporter i Almedalen14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Majblommans Riksförbund kommer till Almedalen med politikerveckans yngsta reporter. 14-åriga Viola Berglöf från Gotland har i uppdrag att intervjua alla partiledare. Temat blir barns fria rörlighet med kollektivtrafik, mot bakgrund av Majblommans uppmärksammade förslag till nationell reform.
Majblomman och NilsonGroup i nytt samarbete13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Majblomman inleder ett värdefullt samarbete med NilsonGroup som blir företagssupporter. På så vis kan barnrättsorganisationen dela ut förmånliga presentkort på skor till barn i familjer med utsatt ekonomi.
Majblommans jätterekord: 90 miljoner23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en intensiv vår kan Majblomman nu summera barnens insats. Årets majblommeförsäljning resulterade i en insamling på 90 miljoner kronor. En makalös ökning med hela 14 miljoner jämfört föregående års rekordnotering. Majblommans generalsekreterare Åse Henell: - Ett helt fantastisk resultat! Att barnen som säljer majblommor skulle passera 90-miljonersstrecket var bortom alla förväntningar. Vi på Majblomman är överväldigade, och vill verkligen tacka alla barn, alla volontärer och alla majblommeköpare som har bidragit. Majblommans insamling 2024 bygger på den klassiska försäljningen av majblommor på gator och torg, kompletterat av en robust digital struktur där varje barn har en personlig webbshop. Samtidigt jobbar Majblomman kommunikativt kring ändamålet, att motverka barnfattigdomen i Sverige. Detta har sannolikt bidragit till att fler barn vill sälja majblommor. Organisationen noterar ett ökat intresse: ca 51 000 unga majblommeförsäljare deltog i årets insamling, vilket är en ökning
Majblomman och H&M inleder samarbete2.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Majblomman inleder nu ett historiskt samarbete med modekedjan H&M. Som ny företagspartner har H&M skräddarsytt ett upplägg med värdecheckar för Majblomman, vilket innebär både resurseffektivisering och förstärkning av barnrättsorganisationens ändamålsuppfyllelse. Avtalet med H&M ger också möjlighet att möta efterfrågan hos de ungdomar som vänder sig till Majblomman, vilket har varit avgörande. När den klassiska majblommeförsäljningen är avslutad ägnar Majblommans volontärer hela året åt att dela ut individuellt, ekonomiskt stöd till barn och ungdomar i ekonomisk utsatthet, över hela landet. En stor del av majblommepengarna går till kläder och skor, varför samarbetet med H&M är särskilt värdefullt. Det har länge funnits en önskan från både Majblommans volontärer och i ansökningarna från barnfamiljer, om ett samarbete med just H&M. - Det här är verkligen guld. H&M går in med stor generositet och möjliggör för Majblomman att spara resurser, och samtidigt erbjuda killar och tjejer just de
Majblomman släpper barnfattigdomskarta25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ansökningarna om ekonomiskt stöd till Majblomman strömmar in. För att påminna om barns villkor i olika delar av landet presenterar barnrättsorganisationen en karta över barnfattigdomen i Sverige, med digitala majblommor som saknar ett, två eller tre blad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum