Kroppskameror på Länstrafikens nya biljettkontrollanter

Från och med måndag den 15 januari kan resenärer stöta på Länstrafikens utökade kontrollverksamhet i stads- och regiontrafik. Kontrollanterna bär uniformer med Länstrafikens logotype och är utrustade med kroppskamera.

Kamerorna är ungefär lika stora som en mobiltelefon och bärs synligt på överkroppen på kontrollanternas uniform. Kroppskamerorna fungerar på samma sätt som trygghetskamerorna ombord på bussarna som alltid är påslagna. Skillnaden är att kroppskamerans film enbart sparas i 30 sekunder och sedan spelas över, om kontrollanten inte aktivt startar inspelningen igen. Det inspelade filmmaterialet sparas sedan på skyddade dataservrar hos företaget som sköter biljettkontrollen. Endast polisen eller annan behörig utredare, kan begära ut filmmaterialet om de behöver utreda ett eventuellt brott.

Förutom att kontrollera biljetter ska kontrollanterna vara tillgängliga för resenärer som har frågor om sin resa. Till exempel kan de hjälpa till med resesök i Länstrafikens app, informera om giltigheter på olika biljettyper eller svara på frågor om vilken linje som avgår till vald destination.

- Förhoppningen är att vi med fler kontrollanter ska skapa en tryggare resa för resenärer och en bättre arbetsmiljö för föraren. Fler uppmärksammas också på att man ska betala för sig och att kollektivtrafiken inte är gratis, säger Gustav Widén som är verksamhetsansvarig för trygghet -och biljettkontroll inom Länstrafiken.

Fakta
Varje månad genomförs cirka 5 000 biljettkontroller i kollektivtrafiken i Örebro län.
Antalet tilläggsavgifter per månad uppgår till 150-200 stycken.

Den 9 januari 2024 höjdes tilläggsavgifterna vid biljettkontroll:

2024                            2023

Vuxen 20+

1 600 kr                      1 400 kr

Ungdom 7-19 år

1 000 kr                         900 kr

Ogiltigt Skolkort

250 kr                          250 KR

Det nya avtalet med Q Security AB om biljettkontroll i kollektivtrafiken gäller från och med
1 januari 2024. Avtalet omfattar fyra år.