Bitpanda

Två marknadsledare går samman – Bitpanda blir ny partner till FC Bayern München

Bitpanda, Europas ledande handelsplattform har ingått ett strategiskt partnerskap som officiell platinum partner till tyska fotbollsklubben FC Bayern München, en av Europas mest framgångsrika fotbollsklubbar genom tiderna. Partnerskapet är en betydande milstolpe för Bitpanda och stärker handelsplattformens närvaro och roll som marknadsledare i Europa. Den officiella lanseringen av partnerskapet äger rum idag, den 12 januari 2024, som en del av Bundesliga-matchen mellan FC Bayern München och TSG Hoffenheim.

Berlin, 12 januari 2024 – Den österrikiska fintech-enhörningen Bitpanda har ingått ett långsiktigt partnerskap med den tyska fotbollsjätten FC Bayern München och kommer bli klubbens exklusiva kryptopartner. Europas ledande handelsplattform och en av Europas största och mest framgångsrika fotbollsklubbar genom tiderna tillkännagav partnerskapet precis i tid för starten av den nya säsongen, något som möjliggör för det österrikiska fintechbolaget att än en gång understryka sin marknadsledande position i regionen.

Från och med januari 2024 kommer Bitpanda att dra nytta av omfattande TV-exponering, hög synlighet i och runt Allianz Arena samt ha möjlighet att samarbeta med spelarna som en del av bredare varumärkesinsatser. Med det överenskomna rättighetspaketet kommer fintechbolaget och fotbollsklubben att närmare anpassa sina varumärken för att främja gemensam tillväxt.

Bestämmelserna för det gemensamma partnerskapet slutfördes strax före årets slut på FC Bayern Münchens klubbområde. Eric Demuth (Medgrundare och VD för Bitpanda), Lukas Enzersdorfer-Konrad (Vice VD för Bitpanda), Jan-Christian Dreesen (VD för FC Bayern München AG), Michael Diederich (Ekonomichef för FC Bayern München AG) och Andreas Jung (Marknadsföringschef för FC Bayern München AG) diskuterade likheterna mellan FC Bayern München och Bitpanda, samt de delade förväntningarna på samarbetet.

När det gäller partnerskapet betonade Eric Demuth, medgrundare och VD för Bitpanda, att man delar starka ambitioner och etiska principer: "FC Bayern München och Bitpanda förenas av en stark vinnarmentalitet och en önskan att varje dag förbättras. Från allra första början har Bitpanda strävat efter att leda vägen och bygga förtroende inom kryptoindustrin som en regulatorisk förebild. Efter flera år av hårt arbete har vi förtjänat vår position som marknadsledare i Europa. FC Bayern München har behållit sin dominerande position i flera decennier och förblivit trogen sina entreprenöriella principer och finansiella hållbarhet - till glädje för sina fans över hela Europa. För oss utgör dessa delade värderingar den perfekta grunden för ett långsiktigt partnerskap”, säger Eric Demuth, medgrundare och VD för Bitpanda.

För Jan-Christian Dreesen, VD för FC Bayern München AG, är en sak säker: "Detta samarbete förenar två partners som delar gemensamma värden: Både FC Bayern och Bitpanda är marknadsledare inom sina områden, och båda står för långsiktighet."

Andreas Jung, marknadsföringschef för FC Bayern München AG, tillägger: "Bitpanda passar mycket bra med kraven från FC Bayern München: det är två starka varumärken och två standardsättare som nu går samman."

Bitpanda kommer att göra sin första framträdande som platinum partner idag, den 12 januari 2024, vid FC Bayern München's Bundesliga-match mot TSG Hoffenheim på Allianz Arena och kommer att vara väl synlig både på arenan och i TV-sändningen.

Över 4 miljoner investerare i Europa

För ett år sedan blev Bitpanda Asset Management GmbH, dotterbolaget till Bitpanda Group, den första europeiska investeringsplattformen som uppfyllde BaFins strikta regleringskrav och fick licens från den tyska finansinspektionen BaFin för förvaring och egenhandel med kryptovalutor. Bitpanda anses vara leverantören med flest licenser och registreringar i Europa och nådde milstolpen av fyra miljoner användare år 2023, inklusive en miljon användare i Tyskland.

Europas ledande utbud av digitala tillgångar

Bitpanda erbjuder över 2 600 digitala tillgångar på sin plattform, inklusive över 350 olika kryptovalutor samt fraktionerade aktier, ETF:er, ädelmetaller och råvaror. Detta gör det till ett av de mest omfattande utbuden av digitala tillgångar i Europa. Samtidigt är Bitpanda den överlägset mest reglerade kryptoplattformen i Europa och man erbjuder sina användare den högsta säkerheten och pålitligheten på marknaden.

För mer information, vänligen kontakta: pr@bitpanda.com

Om Bitpanda

Bitpanda förenklar förmögenhetsskapande. Grundat 2014 i Wien, Österrike, av Eric Demuth, Paul Klanschek och Christian Trummer, finns Bitpanda till för att hjälpa människor att lita tillräckligt på sig själva för att bygga ekonomisk frihet inför framtiden. Den användarvänliga plattformen, där man kan handla allt, ger både förstagångsinvesterare och erfarna experter möjlighet att investera i kryptovalutor, kryptoindex, aktier, ädelmetaller och råvaror - dygnet runt. Med flera hundra anställda från över 50 länder, och över 4 miljoner användare är företaget ett av Europas mest framgångsrika fintechbolag.

www.bitpanda.com | Twitter | Facebook | Instagram

Följ Bitpanda

Senaste pressmeddelandena från Bitpanda

Österrikisk bank lanserar samarbete med Bitpanda – blir första stora traditionella europeiska banken att erbjuda handel med digitala tillgångar25.1.2024 09:09:41 CET | Pressmeddelande

Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien (RLB NÖ-Wien) blir första stora traditionella banken i Europa att erbjuda handel med digitala tillgångar i samarbete med Bitpanda Technology Solutions Kunder kommer nu kunna handla ett brett utbud av kryptovalutor, aktier, ETF:er och ädelmetaller via Bitpandas SaaS-erbjudande Genom Bitpanda Technology Solutions tillhandahåller RLB NÖ-Wien ett tryggt och säkert sätt att erbjuda digitala tillgångar till deras kunder, vilket på sikt bidrar till att stärka acceptansen för kryptovalutor i Europa

Majoritet av svenskarna har för liten kunskap om kryptovalutor8.11.2023 09:02:00 CET | Pressmeddelande

Lågkonjunkturen och svaga valutakurser har gjort att kryptovalutor likt Bitcoin hamnat på fler investerares radar. Samtidigt har användandet av kryptovalutor i investeringsbedrägerier ökat kraftigt enligt Finansinspektionen. Bitpanda har med hjälp Novus undersökt svenskarna inställning och kunskapsnivåer – resultatet visar bland annat att åtta av tio svenskar uppskattar att de har liten kunskap om kryptovalutor.

Bitpanda stärker sin närvaro i Norden – blir första internationella aktören att få kryptolicens i Norge19.10.2023 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Efter en noggrann granskningsprocess av Finanstilsynet, den norska finansinspektionen, har Bitpanda nu beviljats VASP-status i landet Bitpanda är det första utländska företaget som beviljats licensen, vilket kommer möjliggöra för Bitpanda att aktivt erbjuda säker och trygg handel med digitala tillgångar i Norge Licensen stärker Bitpandas ställning som Europas mest reglerade kryptomäklare