Stångåstadens nya hyror klara

Stångåstaden och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror för 2024. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 4,95 procent och gäller från den 1 februari.

För en hyresgäst med en normalstor trea med en månadshyra på 7000 kronor innebär överenskommelsen en höjning med 346 kronor per månad. Inom ramen för denna överenskommelse sker ingen retroaktiv hyreshöjning.

-    Det är utmanande tider där vi haft en skenande kostnadsutveckling de senaste två åren. Stora kostnadsökningar påverkar förstås Stångåstadens förutsättningar att driva vår verksamhet och att fortsätta satsa på underhåll och erbjuda en riktigt bra service. Det är ett tufft läge och därför är vi glada över att vi har lyckats träffa en lokal överenskommelse som ger oss rimliga möjligheter att hantera de utmaningar vi står inför, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

-    Det har varit tuffa men konstruktiva förhandlingar. Vi har betonat hyresgästperspektivet i förhandlingarna, då vi vet att det ekonomiska läget är ansträngt för många hyresgäster. Vi har också lyft fram att Stångåstadens stabila ekonomi och arbete med besparingar och effektiviseringar gör det möjligt att hålla tillbaka hyreshöjningen, trots de kraftiga kostnadsökningar som påverkar även bolaget, säger Benny Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för hyresgäster. Organisationens grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Organisationen är partipolitiskt obunden.

Nu startar renoveringen av 250 bostäder på Flamman22.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dagarna har Studentbostäder i Linköping AB skrivit avtal om att starta renoveringen av 250 bostäder på Flamman. Renoveringsavtalet tillfaller byggentreprenören BC Linköping AB som sedan tidigare är kontrakterad att bygga 187 nya studentbostäderna i studentområdet Flamman. Renoveringsarbetet startar nu till sommaren och kommer att ske i etapper och pågå parallellt med nyproduktionen fram till och med våren 2027.

Bort med överbyråkratiseringen och få i gång bostadsbyggandet20.5.2024 12:04:58 CEST | Blogginlägg

Hur kan vi effektivisera stadsbyggnadsprocessen och få igång bostadsbyggandet? Jag hade nyligen möjlighet att lyssna på Kristina Alvendal som på uppdrag av regeringen och Produktivitetskommissionen har tagit fram en expertrapport kring just detta ämne. Rapporten beskriver en problembild med bland annat överbyråkratisering. Det fina med förslagen är att de i princip skulle kunna genomföras utan att det krävs några lagändringar. Det går alltså att ändra saker nu om vi vill. Det behövs förstås även lagändringar på sikt men att omgående försöka effektivisera hela stadsbyggnadsprocessen kan bara skapa vinnare. Vi behöver ett ökat bostadsbyggande och så bra förutsättning som möjligt i dagens läge.

Visit Linköping & Co gör gästspel som krögare i Wärdshuset, Gamla Linköping7.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gamla Linköping är ett välbesökt turistmål under sommaren och besökare njuter av museimiljöerna, butiker och värdesätter att det finns en variation av caféer och restauranger i området. För att tillgodose det behovet kommer Stångåstadens dotterbolag Kulturfastigheter, som äger fastigheterna i Gamla Linköping, att under sommaren samarbeta med Visit Linköping & Co som går in och driver restaurangen i Wärdshuset. Besökare välkomnas till Wärdshuset i samband med nationaldagsfirandet i Gamla Linköping den 6 juni.