Fem resetrender som kommer att prägla 2024
Nyckelord: Personligt, transformativt, gemenskap - och 80-talet!

- Svenskarna har blivit riktiga globetrotters - vi prioriterar resor och utforskar ständigt nya platser och sätt att resa på. Några av de trender som vi tror att vi kommer att se mycket av 2024 har funnits länge, medan andra kommer som en överraskning. Det visar att vi är mycket mer äventyrliga än vad vi ofta tror", säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
Baserat på egna försäljningssiffror och resultat från en reseundersökning* är detta de resetrender som Apollo har starkast tilltro till 2024:
1. Semestern prioriteras
Efter en månad med snökaos och isande kyla är det inte svårt att förstå varför utlandssemestern står så högt i kurs i den svenska behovspyramiden. Trots prisökningar och räntehöjningar visar en undersökning* från Apollo att mer än 4 av 10 planerar att fortsätta resa som tidigare.
Att semestern fortfarande prioriteras återspeglas också i researrangörens egna siffror - som hittills i år ligger 15 procent över samma tid förra året. Medan Kanarieöarna, Egypten och Förenade Arabemiraten toppar listan för vintern är det Grekland som står ut som den klara vinnaren i sommar. Hela 7 av 10 av Apollos sommarbokningar hittills går till en grekisk ö eller stad.
2. Vi reser med våra hjärtan
Även om vi håller oss till klassiska semestermål är det en stor del av oss som i år utforskar nya och mer orörda sidor av våra favoriter. Hos Apollo är det resmål där massturismen lyser med sin frånvaro som hittills har haft den största försäljningsökningen. Har du hört talas om öarna Limnos? Tilos? Plakias? Det kommer du snart att göra!
Samtidigt ökar intresset för autentiska hotellupplevelser. Mondo Local är researrangörens hotellkoncept som både växer snabbast och har flest återkommande gäster. En stor andel av gästerna återvänder hit år efter år.
- De flesta av oss föredrar definitivt det personliga och genuina framför det kommersiella och internationella. Att bo på ett litet, familjeägt hotell förhöjer inte bara hela semesterupplevelsen eftersom man får smaka, känna och höra det land man besöker - man kommer också närmare lokalbefolkningen. För många har det blivit ett slags ny definition av en sommarstuga", säger Krantz.
3. Resor med ett syfte
En reseform som vi sett en trend mot under flera år är träningsresor, men det som en gång var förbehållet specialintresserade har nu blivit en trend bland alla målgrupper. Hos Apollo är det researrangörernas renodlade sporthotell som dominerar försäljningslistorna - och bakom bokningarna hittar vi allt från familjer, kompisgäng och ensamresenärer till elitidrottare.
- Att resa med fokus på fitness och wellness har blivit så trendigt att det har fått ett eget smeknamn: transformational travel. "Vi reser helt enkelt för att utveckla oss själva, träna, utöva våra intressen och träffa likasinnade - och detta har lett till rekordmånga människor som reser på egen hand", säger Krantz.
Trenden har också blivit ett faktum för seniorer, som är mer aktiva än någonsin. Intresset för aktivitetsfyllda semestrar har blivit så stort att Apollo har utvecklat ett resekoncept skräddarsytt för målgruppen 55+: Apollo Silver. Dessutom lanserar researrangören i år temabaserade evenemang med fokus på fysisk aktivitet och dans!
4. En resa, flera resmål
Medan 90-talet för länge sedan har gjort comeback i modet, kommer 80-talet att pryda resescenen 2024. Ö-hoppning är tillbaka för fullt! Sedan Apollo lanserade sina första kombinationsresor har intresset ökat så dramatiskt att researrangören i år utökar utbudet ytterligare. Bara i Grekland kan svenskarna välja mellan totalt 65 olika kombinationsalternativ - från ö hoppning i Kykladerna till två olika semesterorter på en och samma ö.
- Våra kombinationsresor kan ses som en uppgradering av traditionell ö-hoppning. Du kan välja mellan otaliga olika resmål, hotell och reslängder, samtidigt som du bokar allt i förväg. Det innebär att du inte behöver oroa dig för att färjorna är slutsålda eller hotellen fullbokade mitt i högsäsongen, utan att du behöver kompromissa med äventyret", förklarar Krantz.
5. Under samma tak
En trend som Apollo har märkt ökar är att allt fler väljer att resa i grupp. Tidigare har gruppresor i stort sett varit förbehållna årsdagar och bröllop. Nu väljer allt fler att inte bara semestra med endast sin egen närmsta familj, utan man väljer att även ta med kompisgänget eller svärföräldrarna. Det har lett till en ökad efterfrågan på stora lägenheter, hus och villor - och inte minst hotell med ett brett utbud av aktiviteter för alla åldrar.
- Det är allt från storfamiljer till flera barnfamiljer och grupper av vänner som inte bara vill resa tillsammans, utan också bo tillsammans. Personligen förstår jag detta mycket väl. Det skapar inte bara en känsla av gemenskap, det lönar sig ofta också ekonomiskt. Om du reser med små barn är det ännu bättre eftersom ni alla kan hjälpa till med inte bara det praktiska men även med lekarna", säger Krantz
*Undersökningen genomfördes av Norstat på uppdrag av Apollo i augusti 2023. Undersökningen hade över 1 000 respondenter i åldern 18–70 år i Norge, Sverige, Danmark och Finland.
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
Tel:+46 8 673 91 00martina.krantz@apollo.seOm oss
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbart resande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) samt är fullvärdiga medlemar i DER Touristik Foundation. Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015.
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollo utökar sin satsning på Italien25.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Från de italienska Alperna utökar researrangören nu sitt program ytterligare genom att lansera Apulien och Amalfikusten, och erbjuder därmed totalt 10 unika resmål i Italien.
Apollo Sports anammar årets största träningstrender24.3.2025 15:50:35 CET | Pressmeddelande
Nordens största arrangör av träningsresor och rena sporthotell utökar sin portfölj med nya evenemang och anläggningar.
Thailandfeber: Apollo rapporterar rekordförsäljning!18.3.2025 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Hittills i år har researrangörens försäljning av resor till Thailand ökat med imponerande 53 procent jämfört med förra året.
Apollo satsar stort på det grekiska fastlandet13.3.2025 08:58:46 CET | Pressmeddelande
Greklandsexperten utökar sitt utbud med sju nya semesterorter i sommar!
SOK förlänger samarbetet med Apollo Sports18.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan 2013 har researrangören Apollo varit officiell leverantör av träningsläger till Sveriges Olympiska Kommitté och stödprogrammet Topp och Talang. Nu förlängs samarbetet i ytterligare två år till och med 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum