Bodil Fastigheter AB

Hyrköp ger familjer en trygg genväg till huslivet

Trots sjunkande bostadspriser i hela landet är barriären för att ta sig in på marknaden fortsatt hög för många hushåll. Att behöva spara i över 10 år till sin kontantinsats hör inte till ovanligheterna vilket får många att ge upp drömmen om huslivet. Det vill Bodil förändra och sedan lanseringen för drygt ett år sedan har företaget fått in över 1 000 ansökningar om möjligheten att hyrköpa hus.

Huspriserna i Sverige har sjunkit med i genomsnitt 18% de senaste 2 åren (tabell 1). Trots det är det fortfarande en rejäl utmaning för växande familjer som önskar ta sig in på bostadsmarknaden. En analys av den genomsnittliga disponibla inkomsten hos sambohushåll med barn 0-19 år visar att en familj som börjar spara idag behöver hålla ut mellan 10 till 12 år i för att få ihop den kontantinsats på 15% som krävs att köpa ett genomsnittligt hus med ett bolån från banken (tabell 2).

Hyrköp från Bodil är en möjlighet för de familjer som idag inte har hela den kontantinsats som krävs för att kunna köpa en bostad med ett bolån från banken. Med hyrköp kan man i stället flytta in i sitt hus medan man sparar ihop till sin insats. På så sätt kan fler familjer hitta ett hus redan idag och köpa loss det av Bodil så snart man kan. Ju mer man sparar varje månad desto snabbare kan man köpa loss huset.

”Att över 1 000 familjer redan ansökt om möjligheten att hyrköpa ett hus och flera redan hunnit flyttat in är ett tydligt tecken på att vi fyller en viktig funktion i marknaden. För många växande familjer vi möter känns drömmen om huslivet långt borta och det är väldigt kul att höra hur tacksamma våra kunder är för den möjlighet vi kan ge dem.”  Jesper Eliason, VD Bodil

Husköp är ett stort beslut och många delar kan kännas främmande. Därför lägger Bodil stor vikt vid att underlätta processen genom att erbjuda en kostnadsfri besiktning av varje hus och sköta budgivning och övrig dialog med mäklaren. Dessutom behåller kunderna tryggheten som ett hyrt boende innebär. Alla kunder har därför besittningsrätt och möjligheten att avsluta sitt hyresavtal med tre månaders uppsägningstid om de exempelvis skulle känna att området de valt inte passar eller huslivet generellt inte är för dem.

Med start i januari 2024 breddar Bodil sitt erbjudande och innefattar nu förutom Stor-Stockholm även Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Uppsala, Norrköping, Linköping och Jönköping.

Om oss

Bodil vill förändra förutsättningarna på den svenska bostadsmarknaden och hjälpa fler att bli bostadsägare. Bodil vet att det kan vara knepigt både för de som vill köpa sin första bostad och för de som vill ta nästa steg. Därför har Bodil skapat en lösning för de hushåll som ännu inte kommit i mål med sitt sparande till kontantinsatsen. Bodil kallar det hyrköp. En unik lösning som kan förändra boendesituationen för många redan idag. Fastighetskoncernen Einar Mattsson, samt fastighetsinvesteraren YLD är medinvesterare i Bodil. Läs gärna mer på bodil.se.

Följ Bodil Fastigheter AB

Senaste pressmeddelandena från Bodil Fastigheter AB

Ännu en mäklare ansluter sig till Bodil10.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I takt med att allt fler familjer får allt svårare att realisera sin husdröm på grund av sämre ekonomiska förutsättningar upptäcker allt fler möjligheten att hyrköpa sitt nästa hem. Rapporter visar att just de familjer med störst preferens för att flytta till hus också har det allra mest utmanande läget när det kommer till kostnadsökningar av olika slag. Att flytta in i sin bostad och hyra den tills det finns utrymme att köpa loss den lockar därför allt fler.

Hyrköp för hus lanseras i Sverige – nu kan du flytta in medan du sparar till kontantinsatsen8.11.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande

I dag lanserar nystartade Bodil ”hyrköp” för hus på den svenska bostadsmarknaden. Hyrköp med Bodil är ett nytt alternativ på bostadsmarknaden som gör det möjligt för hushåll att flytta till villa, parhus eller radhus, medan de sparar ihop till kontantinsatsen som krävs för bostadsköpet. Fastighetskoncernen Einar Mattsson, samt fastighetsinvesteraren YLD är medinvesterare i Bodil från start.