Mälarenergi

Nu finns en ny publik laddstation för tunga fordon i Köping

Nystartade Gito Heavy Charging Solutions, som är ett banbrytande samarbete mellan Öresundskraft, Mälarenergi och Jönköping Energi, har etablerat en ny laddstation anpassad för tunga fordon. Laddstationen är placerad i Köping och invigdes den 17 januari.

Nystartade Gito Heavy Charging Solutions är nu igång. Den 17 januari invigdes en ny laddstation för tung trafik i Köping. Mälarenergis Lars Nilsson står längst till vänster. Därefter följer Josip Glavas, Niklas Björkbacka och Jimmy de Mander Weidlertz från Gito. Maria Ericson (Volvo Group Truck Operations)

Gito är ett resultat av samarbetet mellan tre svenska energibolag – Öresundskraft, Mälarenergi och Jönköping Energi. Det gemensamma målet är att minska koldioxidutsläppen genom att accelerera övergången till elektriska fordon inom tung transport med fokus på depåladdning och publik laddning. Tunga fordon behöver bli fossilfria om Sverige ska nå sina klimatmål senast 2045. Samarbetet syftar till att främja elektriskt drivna lösningar inom tung trafik över hela Sverige och är ett viktigt steg i omställningen till en mer hållbar värld.

Ny publik laddstation för tung trafik i Västmanland
Den 17 januari invigdes en ny laddstation för tung trafik i Västmanland. Laddstationen finns på lastbilsparkeringen vid Volvo Group Truck Operations fabrik i Köping, är utrustad med den senaste tekniken och möjliggör snabb och pålitlig laddning för elektriska lastbilar och andra tunga fordon. Det finns två laddplatser och fordon kan ladda med 350 kW kontinuerlig effekt eller, om två laddar samtidigt, 175 kW vardera. Gito kommer hantera betallösning, drift och övervakning samt underhåll av stationen.

Niklas Björkbacka är VD för Gito Heavy Charging Solutions:

– Att etablera laddstationen i Köping är ett viktigt steg framåt för att främja elektrifiering inom tung trafik och bidra till en mer hållbar framtid. Vi ska fortsätta att samarbeta med ledande aktörer inom fordonsindustrin för att accelerera övergången till elektriska fordon och minskad klimatpåverkan.

Gito planerar att etablera ett nätverk av laddningsstationer längs viktiga transportvägar i hela Sverige. Dessa stationer kommer att erbjuda snabb och pålitlig laddning för elektriska lastbilar och andra tunga fordon, vilket möjliggör längre körsträckor och ett minskat beroende av fossila bränslen.

Niklas Björkbacka
Gito Heavy Charging Solutions

Bilder

Den 17 januari invigdes en ny publik laddstation för tung trafik i Västmanland. Laddstationen finns på lastbilsparkeringen vid Volvo Group Truck Operations fabrik i Köping.
Ladda ned bild
Nystartade Gito Heavy Charging Solutions är nu igång. Den 17 januari invigdes en ny publik laddstation för tung trafik, placerad i Köping. Mälarenergis Lars Nilsson står längst till vänster. Därefter följer Josip Glavas, Niklas Björkbacka och Jimmy de Mander Weidlertz från Gito.
Ladda ned bild

Om Mälarenergi

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är drygt 700 medarbetare som, i samarbete med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Med visionen i fokus, har vi även inlett det vi kallar Resan mot noll: att uppnå nettonoll utsläpp av fossil koldioxid. Koncernen omsätter drygt 4 miljarder kronor (2022) och ägs av Västerås stad.

Om Gito Heavy Charging Solutions

Gito Heavy Charging Solutions bidrar till snabbare elektrifiering av tunga transporter på svenska vägar. Med vår kompetens, erfarenhet och partners erbjuder vi helhetslösningar för laddinfrastruktur för tunga fordon. Vi ägs av energibolagen Jönköping Energi, Mälarenergi och Öresundskraft – det ger oss mer än 400 års samlad erfarenhet av att utveckla och optimera energisystem.

Följ Mälarenergi

Senaste pressmeddelandena från Mälarenergi