Ekonomin och hyran stort fokus för hyresgästerna under året 2023
Hyresgästernas tuffa ekonomiska situation visar sig när Hyresgästföreningen sammanfattar vad medlemmarna hört av sig om under året 2023. Sedan 2021 har andelen medlemmar som hör av sig om hyresförhandlingen ökat med 79 procent.

- Många hyresgäster har en pressad ekonomisk situation. Det är fler och fler medlemmar som hör av sig till oss om frågor som rör hyran och hyresförhandlingar. Det finns en oro när fastighetsägare kommer med krav om hyreshöjningar man kanske inte har råd med, säger Johanna Lundmark kommunikatör på hyresgästföreningens servicecenter.
Av de över 300 000 kontaktar som Hyresgästföreningens servicecenter under året tagit emot är drygt en tredjedel av dessa om juridisk rådgivning/förhandlingsfrågor. Cirka 21500 av samtalen rör förhandling av hyran - sedan 2021 har frågan ökat med 79 procent.
Ett skifte har också skett när det gäller ärenden som går till hyresgästföreningens regioner. Där har frågor om brister alltid legat högst upp som den vanligast förekommande ärendetypen. 2023 ändrades detta till att ”Frågor om utgående hyra” var den största frågan.
Hyresgästernas fokus 2023
Topp tio vanligaste ämnena hyresgästföreningen medlemmar undrar över under 2023. Under respektive rubrik finns en förenklad förklaring av innebörden.
1. Brister.
Exempelvis att något gått sönder i lägenheten, trapphuset, på gården eller i gemensamma utrymmen. Hur lång tid har hyresvärden på sig att åtgärda och vilka krav kan hyresgästen ställa?
2. Frågor om utgående hyra.
Rör hyressättning och hyresförhandling. Är hyran verkligen förhandlad och rimlig, stämmer informationen som hyresvärden skickat ut osv.
3. Hyresgästens skadeståndsansvar.
När kan hyresgästen bli skyldig att betala för en skada och är kravet hyresgästen fått från hyresvärden riktigt?
4. Ändring av hyresvillkor.
Hyresvärd eller hyresgäst vill göra ändringar av boendevillkor.
5. Hyresavtalet.
Är de punkter som står i hyresavtalet riktiga och vad bör ingå i ett avtal.
6. Annat.
Övriga ärenden som inte passar in i de andra ärendetyperna.
7. Lägenhetens skick.
Brister av olika slag men kan även röra underhåll – tapeter, målning, golv och renovering.
8. Störningar.
Hur mycket ljud ska en hyresgäst behöva tåla från sina grannar och vad ska man göra om en granne orsakar störningar?
9. Hyresgästens uppsägning
Vad behöver man tänka på när hyresgästen vill säga upp sitt avtal? Hur lång uppsägningstid gäller osv.
10. Förlängning av hyresavtal enligt 46 §
Rör frågor om uppsägning där hyresgästen blir uppsagd av sin hyresvärd med ordinarie uppsägningstid – tre månader.
Kontakter
Johannes SvenssonPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:073-829 11 06johannes.svensson@hyresgastforeningen.seGilda RomeroPressekreterareHyresgästföreningen
Tel:072-549 11 55gilda.romero@hyresgastforeningen.seNationell pressjourHyresgästföreningen
Tel:010-459 10 70press@hyresgastforeningen.seVictor ThomsenPress- och opinionschefHyresgästföreningen
Tel:072-509 11 77victor.thomsen@hyresgastforeningen.seOm oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Riksförbundet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Riksförbundet
Gemensamma riktlinjer för digitala lås skapar trygghet och värde12.12.2025 07:03:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tar nu fram gemensamma riktlinjer för digitala lås. Tanken är enkel: när tekniken flyttar in i hemmen ska det vara tydligt, tryggt och lätt att förstå – och ge något som faktiskt gör vardagen enklare för både hyresgäster och fastighetsägare.
Ny rapport: Tyskland överger marknadshyrorna efter år av kraftigt höjda hyror10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar vad som händer när hyrorna släpps fria: i Tyskland sköt hyrorna i nya hyreskontrakt i höjden när bostadsbristen tilltog, samtidigt som skillnaderna i hyror mellan nya och gamla kontrakt växte. Resultatet: ett så stort missnöje att landet allt mer övergett marknadsmodellen och återinfört flera lager av regleringar.
Ny rapport: Inkomstkraven sjunker – men alldeles för långsamt27.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Hyresgästföreningens nya rapport visar att allt fler bostadsbolag i Sverige sänker eller slopar sina inkomstkrav. Men utvecklingen går långsamt och ojämnt, och många bostadsbolag – både allmännyttiga och privata – håller fast vid regler som stänger ute hushåll som faktiskt klarar hyran. Resultatet är att människor stängs ute från trygga förstahandskontrakt helt i onödan.
Kallt i lägenheten? Det här har du rätt till och det här kan du göra21.11.2025 06:13:00 CET | Pressmeddelande
Vintern är här och för många hyresgäster blir det också blir kallt även inomhus - särskilt vid årstidsväxlingarna när temperaturen faller snabbt och värmesystemen inte hinner reagera. Då kan det kännas betydligt kallare än vad som är rimligt. Som hyresgäst har du rätt till en bostad som fungerar men vad är egentligen en rimlig inomhustemperatur? Och vad kan du göra om värmen inte följer med i temperatursvängningarna?
Hyresgästföreningen kommenterar SCB:s nya siffror: Hyresgäster fortsatt hårdast pressade av boendekostnaderna19.11.2025 08:38:07 CET | Pressmeddelande
När SCB i dag presenterar hushållens boendeutgifter står en sak klar: hyresgäster lägger fortsatt störst andel av sin inkomst på boendet. Trots att kostnaderna ökar för alla är det hyresgästerna som har minst marginaler.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum