EPHI

En heldag om miljö och folkhälsa!

Tid: 5 juli 8:30-18:00
Plats: Donners Plats 3, Visby

Efter två somrar utan någon Almedalsvecka på plats känns det utmärkt att komma till Visby och visa upp oss. Ephi har funnits i ett drygt år men nu börjar det ta fart.

Under tisdagen har vi ett fullsmockat program som börjar med en frukostdiskussion med Lena Andersson om vad man ska äta egentligen? Vidare under dagen gör vi djupdykningar i allt ifrån hur vi får tillräckliga elnät för Sveriges elektrifieringsomställning till Kinas roll i klimatförändringarna. Naturligtvis avslutar vi dagen med ett riktigt Almedalsmingel där vi får chans att under lättsammare former träffa nya kontakter och så gott vi kan lösa världens utmaningar under tiden. Vill du delta på minglet vill vi gärna ha din anmälan.

Vi håller till mitt i smeten på Donners Plats 3 vilket borde kunna kallas Almedalsveckans EPHIcentrum, eller hur?

Hela programmet hittar du nedan men ändringar kan komma så ta gärna en titt på ephi.se för uppdaterat program.

Hjärtligt välkommen!

/ Christofer, Marie, Jonas och Tobias

Program tisdagen 5 juli

08:30 – 08:55
Frukostdiskussion med författaren Lena Andersson om Ephi-essän ”Att äta eller inte äta? Om kostråd för verkliga människor”.
Deltagare: Lena Andersson.

09:00 – 09:45
Seminarium – Hur får man alla att röra på sig (minst en timme om dagen)?
Deltagare: PM Nilsson politisk redaktör Dagens Industri och författare till Ephi-essän Motionsplikt?, Per Nilsson rektor Idrottshögskolan och ordförande i kommittén för att främja fysisk aktivitet, Staffan Movin styrelseordförande i En Svensk Klassiker.

10:15 – 10:45
Seminarium – Kass miljöskatt – Skatten på plastpåsar har nu fyllt två år. Är det en framgång eller ett avskräckande exempel?
Deltagare: Sofia Höglund rapportförfattare, Johanna Ragnartz VD Håll Sverige Rent, Lena Lundberg ansvarig för plastråvarufrågor IKEM.

10:45 – 11:30
Seminarium – Hur får vi elnät för framtiden? Bristen på elnät är det mest akuta hotet mot elektrifieringen. Men hur löser vi det då?
Deltagare: Mats Nilsson rapportförfattare och docent Södertörns Högskola, Johan Lindehag VD Ellevio, Carl-Oskar Bohlin energipolitisk talesperson Moderaterna, representant från SSAB.

11:45 – 12:30
Lunchseminarium – Efter tobak. Sverige kan visa vägen, inte bara till ett rökfritt samhälle, utan rent av ett tobaksfritt. Hur svarar politiken på denna utveckling? Vad betyder det för folkhälsan?
Deltagare: Per Hörnsten Demoskop, professor Fredrik Nyström, Stefan Mathisson vejpkollen, Jesper Skalberg regionråd Gotland.

13:30 – 14:15
Seminarium – En förvaltningsreform för klimatet. Räcker ny miljölagstiftning för att komma tillrätta med tillståndskaoset eller kräver det även en revolution av svensk offentlig förvaltning?
Deltagare: Mats Svegfors tidigare landshövding och ordförande i ansvarsutredningen, Nicklas Skår ansvarig för miljölagstiftningsfrågor Svenskt Näringsliv, Karin Comstedt Webb vice VD Cementa.

14:30 – 15:15
Seminarium – Kina och Klimatet. Vad alla borde känna till om Kina roll i klimatförändringarna.
Deltagare: Jojje Olsson, journalist, Jesper Gyberg – Klimatansvarig Svenskt Näringsliv, Gustav Lind – Generalsekreterare WWF

15:15 – 16:00
Seminarium – Hur ska vi ta oss an folkhälsoutmaningarna kost, alkohol, motion och tobak?
Deltagare: Lena Andersson som skrivit Ephi-essän ”Att äta eller inte äta? Professor Fredrik Nyström, PM Nilsson som skrivit EPHI-essän ”motionsplikt?”.
Moderator: Marie Söderqvist

16:00 – 18:00
Almedalsmingla med Ephi! (Anmäl dig här!)

Om EPHI

Environment and Public Health Institute (EPHI) är en ideell och partipolitiskt oberoende tankesmedja och mötesplats som tar sig an vår tids miljö- och hälsoproblem.

Följ EPHI

Senaste pressmeddelandena från EPHI

Professorn: Vaginal förlossning är inte för alla26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ellika Andolf, professor emerita i obstetrik och gynekologi vid Karolinska institutet, gästar podcasten Hälsa för ohälsosamma för att diskutera huruvida gravida kvinnor ska få välja förlossningsmetod. I avsnittet förklarar Andolf riskerna med vaginal förlossning jämfört med kejsarsnitt och hur man förutspår vilka kvinnor som riskerar komplikationer. Vi frågor oss också om antalet kejsarsnitt påverkas av sjukvårdens finansiering.

Vem ska få fetmamediciner?14.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

1,3 miljoner svenskar har blivit diagnostiserade med obesitas eller ligger i riskzonen för att bli det. Fetma leder ofta till en rad följdsjukdomar som diabetes, högt blodtryck och problem med leder och hjärta. Trots detta subventioneras inga av de nya effektiva medicinerna som till exempel ozempic för behandling av obesitas i Sverige. Vill man få tillgång till den medicinen eller någon liknande för att försöka gå ner, genom att minska sina hungerhormoner, måste man finansiera det på egen hand.