Fyra månader sedan skredet i Stenungsund
Det har nu gått fyra månader sedan skredet i Stenungsund då delar av E6 raserades. Sedan dess har arbetet pågått kontinuerligt i skredområdet.

-Vi arbetar oss framåt enligt vår plan och har nu kommit så långt att vi närmar oss beslut om vilken grundläggningsmetod vi ska använda när vi bygger vägen, säger projektchef Daniel Svensson på Trafikverket.
Att bygga upp en väg efter ett skred är annorlunda mot att bygga en väg under normala förhållanden.
- Jorden är omrörd och i värsta fall instabil. Vi har arbetat oss framåt systematiskt med grundliga provtagningar och analyser i hela området, säger Daniel Svensson.
Genom undersökningarna får geoteknikerna som arbetar i området information om markens nya egenskaper. Det är viktigt, i första steget för att säkerställa att det är säkert att arbeta i området och därefter göra det möjligt för oss att bygga upp den raserade delen av E6.
Det är många åtgärder som krävs för att kunna återställa vägen, arbetet omfattar ett större område än själva vägområdet.
För att kunna börja bygga vägen har hela området behövt skredsäkras för att inte riskera nya skred. Nu har vi flackat av de branta slänterna i öster som bildades då skredet gick och schaktat bort jordmassor till en säker plats.
Arbetet har nu kommit så långt att vi arbetar i vägområdet och i skredgropens centrum, det område som tidigare benämndes som en no-go-zon eftersom ingen hade tillträde till området, inte ens till fots.
Vi har också rivit bort det mesta av asfalten på den raserade delen av E6 och förbereder nu området för att komma igång med grundläggningsarbeten för den nya vägen.
Utmaningen i vägområdet där E6 raserats är olika förutsättningar i olika delar av området. Efter många provborrningar och test med kalkcementpelare har vi snart ett tillräckligt underlag för att kunna ta beslut om vilken teknik vi ska använda för grundläggningen i vägbygget.
- När vi tagit det beslutet då kommer vi också att kunna färdigställa en tidplan, säger Daniel Svensson.
Länsstyrelsen har beviljat Trafikverket nyttjanderätt till mark i skredområdet enligt §36 väglagen efter beslut den 18 januari.
- Det här underlättar när vi ska utföra arbeten i skredområdet, säger Daniel Svensson.
Detta har vi gjort hittills:
• Vi utför förberedande arbete i skredområdet som anläggning av byggvägar, rivning av asfalt och åtgärder för avvattning.
• Vi planerar för kommande arbeten för grundläggning av E6.
• Vi sammanställer och utvärderar en stor mängd geotekniska prover inför val av grundläggningsmetod.
• Vi gör fortsatta geotekniska undersökningar.
• Vi för dialog med andra inblandade myndigheter och Stenungsunds kommun.
• Vi gör fortsatt undersökningar och prover kopplat till miljö.
Kontakter
För mer information
Daniel Svensson, projektchef Trafikverket
Tfn 010-123 32 68
Camilla Hentschel, projektkommunikatör Trafikverket
Tfn 010-125 98 40
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder




Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Färre döda i vägtrafiken – men mer insatser krävs för att uppnå Nollvisionen25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Fler tåg i tid i mars – bästa resultatet på två år24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan16.4.2025 08:50:33 CEST | Pressmeddelande
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för ett bättre flöde i påsktrafiken14.4.2025 06:42:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är snart här och därmed en av årets stora trafikhelger. E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Även i år kommer det att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Du ska kunna lita på järnvägen – även när vi rustar den för fullt9.4.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu under påskhelgen och framåt i vår är de flesta arbetena koncentrerade till västra delarna av landet. I mellersta Sverige och i Stockholmstrakten arbetar vi också i spåren med påverkan på resor och transporter som följd. Men även längre norrut händer det saker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum