Risker med att byta eller säga upp barnförsäkringen

Så här års ser många över sin ekonomi. Att byta eller att säga upp en försäkring kan vara ett sätt att spara pengar. Men se upp. När det gäller barnförsäkringar och andra personförsäkringar kan det vara både riskfyllt och dyrt i längden.

Behåll barnförsäkringen så länge som möjligt, tipsar Jenny Sparring på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Att byta personförsäkringar

En konsument som är missnöjd med innehållet eller priset på sin försäkring kan alltid byta till ett annat försäkringsbolag. Men när det gäller personförsäkringar bör man ändå vara försiktig.

- Att byta personförsäkring kan vara riskfyllt eftersom den nya försäkringen inte kommer att gälla för sjukdomar och skador som uppkommit innan du köpte försäkringen. Har du en sjukdomshistorik rekommenderar jag därför att inte byta försäkring, säger Jenny Sparring, jurist och expert på personförsäkringar.

Behåll barnförsäkringen så länge som möjligt

Många föräldrar undrar om man kan säga upp barnets försäkring när barnet fyller 18 år. Jenny Sparring rekommenderar att man behåller barnförsäkringen så länge som möjligt, vilket normalt är till 25-årsdagen. Barnförsäkringen ger ett bra skydd som en vuxenförsäkring inte kan ge, till exempel om barnet får en allvarlig sjukdom och inte kommer ut i arbetslivet.

Ersättning från flera försäkringar

Du kan normalt få ersättning från flera personförsäkringar för samma skada. Kostnader kan du däremot bara få ersättning för en gång.

Om du har flera försäkringar, kanske både individuella och gruppförsäkringar, kan du fundera på om du verkligen behöver alla. Tänk på att gruppförsäkringar endast gäller så länge du tillhör gruppen. Om du till exempel har en försäkring genom din arbetsgivare kan du normalt bara behålla den så länge du arbetar kvar på företaget. När du byter jobb måste du också byta försäkring.

- Det kan vara en mer långsiktig lösning att köpa en försäkring direkt från ett försäkringsbolag, åtminstone om du sannolikt inte kommer att tillhöra gruppen under en längre tid, säger Jenny Sparring.

Vilket skydd ger personförsäkringarna?

• Barnförsäkring ger ersättning för olycksfallsskador och sjukdomar
  • Sjuk- och olycksfallsförsäkring - ersättning för olycksfallsskador och sjukdomar (men med fler undantag än barnförsäkringen)
  • Olycksfallsförsäkring ger ersättning vid olycksfallsskador
  • Livförsäkring ger ekonomisk kompensation till efterlevande vid dödsfall
  • Låneskyddsförsäkring -  ersättning för lånekostnader vid sjukskrivning, arbetslöshet och dödsfall
  • Inkomstförsäkring vid sjukskrivning (sjukförsäkring) – ersättning för inkomstförlust vid sjukskrivning
  • Inkomstförsäkring vid arbetslöshet – ersättning för inkomstförlust vid arbetslöshet

Läs mer om personförsäkringar

Läs mer i guiden: Vilka försäkringar behöver jag?

Se våra oberoende jämförelser av olika försäkringar

Checklista - Så hittar du dina försäkringar

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se