Centerpartiet i Västra Götaland

Patientavgifterna chockhöjs i Västra Götaland

I dag beslutade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i regionstyrelsen att chockhöja patientavgifterna för ett läkarbesök på en vårdcentral och för ett besök hos fysioterapeut på en rehabmottagning. Centerpartiet och Liberalerna röstade emot förslaget.

- För oss är det otänkbart att höja avgiften för ett läkarbesök på vårdcentralen med 100 %. Det är ett förslag som med precision kommer att slå hårt mot redan utsatta grupper i samhället och som riskerar omställningen till en nära vård. Nu kommer fler patienter vänta med att söka vård eller vända sig direkt till akuten i stället för sin vårdcentral. Det är helt feltänkt, säger regionrådet Pär Lundqvist (L).

Cecilia Andersson, regionråd för Centerpartiet, understryker att omfattande forskning klart visar att patienter inom primärvården är särskilt känsliga för höjda avgifter.

- Höjningar av patientavgifter i syfte att täcka upp för en budget som inte håller är ett dyrbart pris som Västra Götalands invånare inte bör tvingas betala. Den kraftiga ökningen av avgifterna för digitala vårdtjänster är kanske ännu mer problematisk.

- Hälso- och sjukvården måste vara tillgänglig för alla. Kontinuiteten och tryggheten som kommer av att kunna träffa sin läkare på vårdcentralen är av avgörande betydelse för att förebygga sjukdomar och främja tidig diagnos och behandling, fortsätter Cecilia Andersson.

- Patientavgifter behöver ses över regelbundet för att styra patienter till rätt vård. Vi vill använda avgifterna för att driva på omställningen till en vård nära patienterna. Regionstyrelsens beslut motverkar det arbetet, avslutar Pär Lundqvist (L).

Centerpartiet och Liberalernas förslag bifogas

Fakta: Ärendet återremitterades av regionfullmäktige den 28 november 2023 och det nya förslaget om patientavgifter kommer behandlas i regionfullmäktige den 27 februari. De nya avgifterna ska träda i kraft från 1:e april i år. En vanlig dag sker över 11 000 besök på en vårdcentral i Västra Götaland.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Andersson, regionråd (C)

Pär Lundqvist, regionråd (L)
Telefon 070-2405768

Följ Centerpartiet i Västra Götaland

Senaste pressmeddelandena från Centerpartiet i Västra Götaland

Grönblå Samverkan presenterar en satsning om 500 miljoner kronor för att korta vårdköerna inom sjukvården14.5.2024 09:33:30 CEST | Pressmeddelande

Centerpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna tilldelar i sina respektive budgetar för 2025 en engångssumma på 500 miljoner kronor till den Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för att upphandla vårdkapacitet. Syftet är att förbättra tillgängligheten, korta köerna och öka måluppfyllelsen för vårdgarantin. Västra Götalandsregionens största utmaning handlar om att komma till rätta med vårdköerna. Även om betydande resurser har tillförts har inte regionens sjukhus levererat tillräckligt mycket vård. Våra egna sjukhus spelar en central roll, men när tusentals patienter har väntat för länge på vård behöver vi överväga fler lösningar.