Jacob Ericksson spelar i ny psykologisk dramakomedi om maktspel av dramatikern Marius von Mayenburg
Ellen Babić är ett nytt intrikat psykologiskt spel om lärarinnan Astrid som lever med sin före detta elev Klara. Rektorn på skolan tar upp att det har kommit in allvarsamma klagomål på Astrid från föräldrarna till en av hennes 16-åriga kvinnliga elever. På scen står Jacob Ericksson, Cecilia Lindqvist och Niki Gunke Stangertz. Av dramatikern och regissören Marius von Mayenburg Premiär 25 januari, Årsta i Stockholm.
Lärarinnan Astrid lever med sin före detta elev Klara. Till kvällen har rektorn på skolan bjudit in sig själv för att prata om ett besvärande ämne. Det har kommit in allvarsamma klagomål på Astrid från föräldrarna till en av hennes elever, 16-åriga Ellen Babić. Rektorn säger att han vill skydda henne, men går han att lita på? Ett intrikat psykologiskt spel tar fart. Och nu börjar även Klara minnas detaljer från tiden som Astrids elev.
– Jag har funderat på makt och maktmissbruk, både i ett professionellt sammanhang och i personliga relationer. Strax innan Ellen Babić hade jag skrivit Ex, en pjäs som skildrar en ex-flickvän som dyker upp i ett gift pars lägenhet och rör upp deras förhållande. För mig var Ellen Babić en fortsättning och utvidgning av detta ämne. En annan invasion äger rum, men den här gången ville jag att det skulle vara en thriller om hur makt används och missbrukas och om olika sorters bundenhet, säger Marius von Mayenburg.
Den tyske dramatikern har översatts till mer än 30 språk och är en favorit på Europas scener. Hösten 2021 var han aktuell i Sverige på Riksteatern med succén Ex. Nu är han tillbaka för att utmana publiken med den psykologiska dramakomedin Ellen Babić.
– Jag ville göra det så svårt som möjligt för oss som publik att avgöra vem vi identifierar oss med och vem vi anser vara skyldig. Vi reagerar ofta stereotypt på vissa karaktärskonstellationer och associerar dem med vissa idéer om maktfördelning. Vad händer när frontlinjerna i en konflikt inte löper parallellt med våra förutfattade meningar? Jag har alltid gillat teater bäst när vi efter en föreställning är lite mindre säkra på vilka vi är, säger Marius von Mayenburg.
Premiär den 25 januari i Årsta, Stockholm, med riksteaterturné under våren 2024.
Medverkande
Jacob Ericksson
Niki Gunke Stangertz
Cecilia Lindqvist
Konstnärligt team
Manus och regi: Marius von Mayenburg
Översättning: Magnus Lindman
Scenografi och kostym: Moa Möller
Ljusdesign: Maria Ros
Kompositör: Hans Appelqvist
Maskdesign: Anna Olofson
Dramaturg: Jani Lohikari
Regiassistent: Karin Isaksson
Sufflör: Maryam Bravo
Förlag: Colombine teaterförlag
Nyckelord
Kontakter
Mireya Echeverría QuezadaPR och pressansvarigRiksteatern
Tel:070 637 59 40mireya.echeverria.quezada@riksteatern.seOm oss
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum